sâmbătă, 19 ianuarie 2013

Ce-am facut sa am o gradina ‘’curata’’

Prima zi

Gradina mea nu se incadreaza inca in tiparul strict al unei gradini ecologice, organice, biodinamice sau permaculturale dar, am incercat sa am o gradina ‘’curata’’ si sanatoasa.      Ce-am facut – este simplu.
La fertilizarea solului am folosit numai substante organice renuntand la ingrasamintele de sinteza.
Asa arata o parte din gradina
Incepe munca
Am pastrat in gradina o parte din ecosistemul natural – ma refer la plantele care nu prea le ''iubim'' in gradina ( urzica, stevie, papadie, leurda, grasita, cimbrisor, tataneasa, nap porcesc, sunatoarea,etc) si am cautat sa le gasesc  o utilitate fie, prin folosirea ca alimente, fie ca plante sanitar sau medicinale. Unele asocieri au fost reusite altele nu.
M-am straduit sa nu deranjez prea mult viata din sol,sa imbunatatesc fertilitatea terenului si structura acestuia prin adausurile de mranita, compost sau resturi de la bucatarie ( zat de cafea, coji de banana tocate, pliculete de ceai folosite, coaja de ou),am renuntat la arat si la sapatul adanc.
Insecticidele si fungicidele de sinteza le-am inlocuit cu leacuri naturale si in special cu preparatele din urzica, tataneasa si rostopasca care le gasesc din abundenta in gradina.
Am incercat sa fac o zonare a terenului dar nu mi-a iesit asa cum am vrut.
            Pentru udat am folosit apa de ploaie pe care o adun in butoaie sau chiar in sticle de plastic.
            Rotatia, asolamentul si asocierea culturilor, le folosesc pentru cresterea, fertilitatii, afanarea solului, eficientizarea consumului de substante organice si apa de catre plante,combaterea daunatorilor.
Fetele la treaba
Noaptea am incercat sa urmaresc fazele lunii si sa-mi planific activitatile functie de acestea. Nu pot spune ca le -am respectat ca la carte dar cred in influenta lunii asupra plantelor si voi continua sa folosesc calendarul lunii. Aici gasiti un calendar lunar care sper sa va ajute. http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi?language=eng&sidtrop=sid
            Mi-am protejat gradina de vant si am plantat pomi si arbusti
            Cu materialele la dispozitie am facut 2 straturi inaltate, cam putine dar mai sunt in proiect.
gradina combinata pe teren si la ghiveci
            Animalele salbatice si pasarile din gradina am incercat sa le protejez si sa le asigur minimum deconditii.
            Cele doua compostoare imi asigura necesarul de compost pentru gradina.
            Terenul incerc sa-l tin cat mai mult acoperit si l-am mulcit.
            Imi prepar  leacurile pentru gradina  ( unele retete le gasiti aici http://vasi-gioni.blogspot.ro/2011/01/colectia-mea-de-leacuri-de-gradina.html ) si am in perma-nenta un recipient plin cu purin de urzica.
bucuria primelor legume obtinute
            Semintele de legume  si flori le adun si sa le pastrez pentru insamantare in noul sezon si am renuntat sa cumpar, in special  legume hibrid F1.
Cred ca sunt mai multe dar acestea sunt cele mai importante lucruri pe care le-am facut sa am o gradina curata..

Stiu ca unii dintre dumneavoastra au o experienta foarte bogata de aceia va rog sa ne spuneti si noua cum reusiti sa aveti o gradina ecologica sau mai simplu –curata.
Sa aveti un weekend placut si sa va bucurati de natura.

18 comentarii:

  1. pai eu spun ca ai facut suficient! dc fertilizezi natural, nu ari pamantul, mulcesti, nu folosesti seminte hibride si folosesti eficient apa de ploaie nu poti decat sa te astepti la roade sanatoase si bogate.
    nu am fost atenta dc ai metionat ceva cu privire la folosirea substantelor de sinteza pentru combaterea daunatorilor, dar sunt convinsa ca nu se pune problema.
    spor la gradinarit, ca acusica vine primavara! irina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va multumesc pentru urari. Referitor la ceea ce am facut pentru mine reprezinta un prim pas in transformarea gradinii catre o gradina cu adevarat permaculturala -mai sunt foarte multe de facut si de armonizat. Nu folosesc pesticide si nici un alt fel de ''cide'' in gradina. O zi linistita si plina de inspiratie va doresc. Cu stima,

      Ștergere
    2. Felicitari pentru tot !Nu ma prea pricep la internet si sincer de abia am gasit (din intamplare ) un loc in care sa spun ca citesc ce scrii si vreau sa te felicit pentru ceea ce faci !

      Ștergere
    3. Multumesc pentru vizita si interes, te astept cu drag ori de cate ori ai placerea in gradina mea si ca sa-ti scrii comentariul, la sfarsitul fiecarei postari este o rubrica, adaugati un comentariu, apesi pe ea si apare o casyta in care-ti scrii postarea apoi apesi pe publicati si gata oricum multumesc inca o data si-ti doresc un weekend placut.

      Ștergere
    4. Scuze pentru utilizarea persoanei a II-a singular,dar asa am simtit.Va citesc de mult pe toti (cei cu bloguri pe acesta tema) si imi sunteti foarte apropiati chiar daca nu ne cunoastem ( INCA),pot reveni la forma de politete impusa de cerinte.Nu stiu daca pot multumi tuturor dar daca se poate saluta-i pe toti din partea mea (macar pe cei trecuti in lista ta de bloguri )

      Ștergere
    5. Eu iti multumesc ca ne citesti, este singurul motiv pentru care scriu pe acest blog, sa pot ajuta cu putinul pe care l-am dobandit ca si cei care incep mai tarziu sa-si organizeze o gradina, sa aibe un suport cat de mic , macar din punct de vedere teoretic. Ai dreptate, nu ne cunoastem, dar, daca ai nevoie de sprijin, te voi ajuta cu tot ce pot. Colegilor mei de blogareala te rog sa le sspui personal cred ca-ti dai seama ca-i mai anapoda daca le spun eu"Salutari de la Niculina". O seara minunata si te astept cu drag ori de cate ori vrei sa intrii ingradina mea.

      Ștergere
  2. dupa straturi si aranjarea ghivecelor se vede formatia (sau deformatia profesionala). Dar chiar si haosul trebuie sa fie ordonat, altfel nu mai stim ce avem de facut. Si cred ca in gradina, fara ordine si rigurozitate nimic nu poate sa dea rezultate. Spor la insamantari si recolte bogate. Dupa mine, primul pas in gradina inseamna si primul pas spre o sanatate si un suflet mai bun.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita si urari. E normal ca dupa 25 de ani de militarie sa ramana si ceva deformatii profesionale. Gradinaritul mi-a redat o parte din sanatatea subrezita dar cel mai important m-a facut sa ma simt mai linistit si rabdator. O primavara frumoasa va doresc.

      Ștergere
  3. In fotografia "bucuria primelor legume obtinute" se vede umbra unui pom maricel (presupun). Nu deranjeaza plantele de la sol? Despre ce copac este vorba, si care este dispunerea lui fata de plantele de la sol (in ce directie este nordul in fotografie?). Cred ca ar fi util sa vedem un plan detaliat al gradinii (presupun ca oricum il ai deja facut). Sigur, e foarte mult si ce partajezi deja, dar am putea invata foarte multe si din dispunerea elementelor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bun venit in gradina. Aveti dreptate in gradina sunt 4 pomi de aproximativ 4 m -2 ciresi si 2 visini care au avantaje si dezavantaje.Eu cultiv inclusiv sub acesti pomi dat fiind faptul ca au trunchiul subtire si coroana fusiforma. Straturile sunt orientate pe directia nord sud iar in fotografie eu sunt in partea sudica.Voi avea un post despre planul gradinii si schema. O saptamana frumoasa va doresc.

      Ștergere
    2. Bine te-am gasit! Deci sudul este catre pomii inalti din spatele gardului, iar pomul care arunca umbra din fotografie este catre vest? Pomii din spate sunt destul de departe ca sa nu arunce umbra pe gradina? Nu stiu daca doar mi se pare, dar parca pe randul de varza, plantele sunt din ce in ce mai mici spre capatul randului, inspre gard! Asa or fi fost plantate de la inceput?

      Ma intereseaza pozitionarea pomilor pentru ca am apucat sa plantam in primavara asta vreo 20 de pomi in spatele curtii, dar n-am fost suficient de inspirat sa tin cont de talia fiecaruia si de felul cum afecteaza restul gradinii. Incerc sa determin daca este nevoie sa-i rearanjez la toamna (sau la primavara), sau pot sa-i las si asa cum sunt, daca tot se fac legumele pe sub ei vreo 10 ani de acum incolo.

      Ștergere
  4. Pomii au fost plantati acum 7 ani si pentru ca mi-au dat fructe bune mi-a fost mila sa-i tai, Este adevarat ca legumele care au mai multa umbra se dezvolta mai greu decat cele ce stau in plin soare dar in cei 2 ani de seceta cumplita(2011 -12) m-au ajutat cu umbra lor si solul a fost mai umed in jurul lor sub stratul de mulci.

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna seara, bine te-am gasit si felicitari pentru gradina cea frumoasa si curata, Eu sunt incepatoare in ale gradinaritului,poate primesc cateva sfaturi de la tine, daca imi raspunzi mie sau iau sfaturile din raspunsurile catre alte persoane, esti de acord?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara, nici eu nu sunt un gradinar cu foarte multa experienta dar, in masura in care stiu si am facut va pot sugera niste idei in nici un caz sfaturi. O seara minunata si o saptamana cu spor in toate.

      Ștergere
    2. Buna seara,imi cer scuze pentru modul de adresare de aseara (pers a-II-a,singular), dar am considerat a fi normal avand in vedere ca avem cam aceeasi varsta.Dar cand am citit raspunsul d-voastra,cu forma de adresare, m-am simtit stanjenita si incerc sa repar raul facut.Inca o data imi cer scuze si va doresc o seara buna si o saptamana usoara.

      Ștergere
    3. Buna seara, eu trebuie sa-mi cer scuze si cred ca voi face o postare ca pe facebook, Pentru toti cei care intra pe acest blog cu dorinta reala de a citi si a invata ceva din mica mea experienta sunt VASILE - fara alte politeturi.
      Pentru anonimi cer sa foloseasca persoana a doua plural.daca nu mai bine sa nu intre. N-am obiceiul sa cenzurez comentariile si pe blog am scos si optiunea de aprobare. Ficare cititor in limitele si posibilitatile intelectuale si zic eu, ale bunului simt, comenteaza cum doreste si intreaba ceea ce-l intereseaza chiar daca unele chestiuni nu fac chiar obiectul postarii. In cazul in care se folosesc repetat cuvinte sau expresii neadecvate imi rezerv dreptul de a bloca accesul persoanei respective la acest blog. Asa ca doamna draga, n-ati facut nici un rau Doamne feri ca doar n-ati calcat trandafirii, nu-i nicio suparare si chiar nu-i nevoie de scuze si inca o mica chestiune, gradinaritul n-are varsta aici toti suntem, indiferent de varsta biologica, gradinari intotdeauna incepatori.
      V-am raspuns si v-am spus in ce va consta ajutorul pe care vi-l pot oferii.
      O seara minunata si va astept cu drag

      Ștergere
  6. Buna seara. Si ieri, si astazi,am citit cat mi-a permis timpul cateva articole din acest blog, ce mult si ce bine si frumos scrieti. Ieri am intrat si pe facebook si am vazut si poze din gradina d-voastra. Ce ordine, ce flori, ce culori! In fata d-voastra, jos palaria,d-le Rosciuc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara. Ma bucur ca ti-au placut articolele mele si gradina, astept intrebari. O seara minunata

      Ștergere