miercuri, 16 ianuarie 2013

Cu ce sa incepem?



Gradinaritul este arta care-ti solicita toate simturile.
Traim intr-o lume plina de stress, agitatie, zgomot infernal produs de tehnologia moderna, fum inecacios, mirosuri urate, disconfort creat de aglomeratia urbana.
Simturile noastre sunt asaltate de toate produsele civilizatiei moderne. Parca am uitat ca ne-am nascut (aici ma refer la generatiile care au avut privilegiul sa se nasca inaintea oului facut de gaina stresata si a laptelui muls prin conducte) intr-o lume in care se putea mirosi o floare, plimba descult prin roua diminetii, odihni in prisaca bunicului ascultand bazaitul albinelor sau cantecul privighetorilor.
Suntem intro continua cursa, contra cronometru, pentru existenta, cursa care nu face decat sa stirbeasca putin, cate putin din umanitatea noastra din calitatile cu care am fost inzestrati.
In acest ritm infernal nu cred ca vom mai rezista mult timp sau, cel putin, nu vom mai fi sanatosi sa rezistam bombardamentului tehnologic modern.
Dar, pentru ca mai pastram in noi instinctul ancestral de conservare, cautam sa ne protejam de unele influentele nefaste aduse de’’modernitatea confortului consumerist’’ si inclinam, incet, incet, balanta vietii noastre spre natura –spre ceia ce inseamna puritate, frumusete si eleganta, rafinament si bun gust.
Si unde mai putem gasi o oaza de liniste si impacare mai buna decat in gradina.
Nu cred ca trebuie sa avem neaparat o gradina mare dar putem sa ne deconectam in natura, pe o banca in parc sau  sub un tei inflorit in fata blocului( daca nu s-a suparat vecinul si l-a taiat) chiar in balconul in care avem cateva flori ingrijite de noi.
Daca am fost totusi norocosi si avem o casuta pe pamant cu o gradinita –ideile vin imediat si ne ataca toate simturile.
Asa am inceput si noi.
Satul de zgomotul, mizeria si praful orasului care nu faceau decat sa-mi agraveze boala, am hotarat sa ne mutam (deocamdata pe timpul verii) la Goranu (un mic cartier al Valcei- fosta comuna).Si de aici au inceput toate cele bune.
Nu sunt omul care sa stea cu bratele incrucisate si sa astepte sa-i cada roadele in sac. Dumnezeu ne da dar nu ne baga si in traista. 
Ei si asa a inceput marea aventura pentru noi.
Ajunsi la locul faptei ne uitam lung unul la celalalt intrebandu-ne ce sa facem.
Cel mai greu lucru este sa incepi ceva fara sa ai un plan bine stabilit.
N-aveam plan, n-aveam plan dar cateva obiective tot ne propusesem.
Pai, am zis noi, hai sa vedem ce vrem sa facem pe acest teren. Si le-am luat pe rand ca omul de la oras – vreau flori si in special trandafiri, vreau legume, vreau struguri, vreau fructe,  vreau plante aromatice si medicinale si vrea oua de casa.
La o prima vedere par multe si diverse dar ne-am bazat pe faptul ca zona ofera posibilitati bune pentru gradinarit si livada iar padurea din apropierea ne asigura plantele medicinal si ciupercile.
Asa ca, fara sa stam pe ganduri am apelat la un magazin on-line ‘’multe plante. ro’’ si am comandat –tot ce am vazut si ne-a placut ( a fost un criteriu subiectiv de alegere si o greseala facuta). 
In anii urmatori am inteles ca nu putem avea chiar tot ce ne place din simplul motiv ca terenul nostru nisipos nu ne permite chiar orice ‘’solticarie’’ si am inceput sa studiem posibilitatile.
Noi am plecat la drum cu elan, hotarare, vointa, ambitie dar fara cunostintele necesare punerii in practica a ideilor si dorintelor noastre.
A sosit coletul mult asteptat si bucuria a fost imensa. Aveam in curte aproape tot ce ne dorisem ( chiar multe plante) dar nu stiam mare lucru despre ele asa ca, apuca-te frate si pune burta pe carte ( cum nu prea era timp si nici carti prea multe nu cumparasem am pus mana pe internet).
Norocul nostru a fost c-am descoperit blogurile Elisei, Alexandrei, Victoriei, Vasi –Gioni si nu numai.( tin sa le multumesc pe aceasta cale pentru sfaturile primite)
Vorba romanului –Teoria ca teoria dar practica ne omoara. Am inceput sa lucram ca lautarii – dupa ureche.
Cu toate astea ( deh norocul incepatorului) n-am prea pierdut multe plante.(cati-va arbusti de agris si coacaz, un afin, un trandafir si un pumn de seminte de flori pe care sotia l-a plantat si eu l-am plivit crezand ca-s buruieni).
Ce sa va spun de unelete, ca romanu- i tot roman. De ce sa dam banii pe un set de unelte de calitate cand pot sa iau la jumatate de prêt scule din piata si piata am avut – cazmaua s-a dus dupa o luna, grebla a mancat bomboane si in trei luni i-au cazut dintii din fata iar sapa taie cand are chef chiar daca am ascutit-o de cateva ori. Asa ca la 3 luni, alti bani alta distractie, am achizitionat un set de scule de la Gardena care-si face treaba de 3 ani fara prea multe interventii.
Dar cred ca-I timpul sa nu va mai plictisesc si sa sintetizez putin.
Consider ca un inceput bun in gradinarit se face daca:
-       Iubesti natura si ai dorinta, pasiune, vointa, putin elan si nu in ultimul rand rabdare;
-       Nu pune boii inaintea carului si inainte sa incepi activitatea citeste cate-va carti de gradinarit;
-       Studiaza zona, spatial, locul, climatul si terenul pe care le ai la dispozitie;
-       Vezi ce surse de apa si posibilitati de udat sunt in zona ta;
-       Verifica solul si stabileste empiric ce tip de sol ai;
-       Vezi ce vrei si ce poati cultiva in gradina ta;
-       Functie de conditiile locale fa-ti un plan al gradinii;
-       Este bine sa-ti achizitionezi unele de calitate care-ti vor usura mult munca;

O zi buna, cu inspiratie si noroc, va doresc

6 comentarii:

  1. Draga Vasile, sa ai numai bucurii de pe urma activitatii tale de gradinarit si cea de blogger! Eu sunt pasionata sa vad poze cu gradini, sa vad gradina toata intr-o poza, vara cand este ea cea mai frumoasa si cand legumele atarna bogat pe ramuri si apoi detaliile. Dar, nu uita, poza cu gradina intreaga nu am prea vazut pe bloguri, doar la Victoria, tot la solicitarea mea si, stii ceva, puteai sa pui niste poze de anul trecut sau de cand ti-o placut tie gradina voastra ca stiu ca ai :P
    Mult, mult succes! Te-am trecut in blogroll.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara si mii de multumiri. Ma simt onorat ca ati fost dumneavoastra prima comentatoare de pe acest blog si va multumesc din suflet. Cred ca este foarte important sa primesti un semn din partea celor care citesc randurile scrise, cu mai multa sau mai putina inspiratie. Referitor la poze momentan sunt intrun impas. Aproape toate fotografiile cu gradina din ultimii 3 ani sunt pe laptop care s-a defectat si l-am pregatit sa-l trimit la reparat dar, o sa incerc sa recuperez ceva de pe facebook poate reusesc. Inca o data mii de multumiri si o seara linistita va doresc.Cu admiratie si respect pentru tot ceea ce ati facut pentru noi, gradinarii incepatori si nu numai.

      Ștergere
  2. Intradevar, lucrul cu pamantul si plantele implica toate simturile.Nu e usor, dar e foarte, foarte placut.Eu,pana acum vreo 3 ani,lucram pamantul asa cum invatasem de la mama,mai mult automat.Apoi, am facut o bronsita, si exact atunci mi-a atras atentia o planta cu florile violacee ce crescuse neinvitata in gradina.M-am uitat in cartile lui Constantin Parvu si vad ca e...nalba si ca e buna pentru plamani.Dupa 2 ceaiuri nu am mai avut nimic.
    Am inceput sa vad altfel lucrurile, sa comunic plantelor; m-am hotarat ca sa ma dedic lor in alt mod si constat ca si ele sunt altfel.
    PS.sa nu renunti la blog.e minunat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ati venit in gradina mea si va multumesc pentru aprecieri. Gradinaritul este o activitate foarte frumoasa, nu spune nimeni ca e usoara si asta cred ca si din cauza comoditatii. Obisnuiti cu traiul linistit de la bloc ne vine greu sa intram in gradina unde nu prea este asfalt, mai si miroasa cand lucram cu gunoiul de grajd sau cu plamadelile de urzica si devine aproproape insuportabil cand vrem sa supunem natura legilor noastre. Natura nu trebuie ajutata, ea se descurca mai bine fara noi. O gradina parasita de gradinar se distruge pe cand un colt de padure se dezvolta.Ideea este sa observam si sa punem in aplicare cat mai multe din legile naturii in folosul nostru.
      O seara frumoasa va doresc.

      Ștergere
  3. buna vasi sant mary sant aici o multime de notiuni noi pentru mine si sant de l tara nu inteleg tot ce scrieti sant notiuni noi pe care nu le-am intalnit dar sant sfaturi ff utile am sa ma inspir din sfaturile tale esti o minune pentru noi multumim ca existi o seara frumoasa va doresc

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna seara si multumesc pentru vizita si apreciere. Nu prea inteleg care sunt notiunile pe care nu le intelegeti.Poate precizati ce nu intelegeti ca sa lamurim impreuna.O seara frumoasa si va astept cu precizari.

    RăspundețiȘtergere