Odata cu "Ziua copilului"
am intrat, cel putin calendaristic, in perioada de vara. Chiar daca aceasta primavara a fost mai capricioasa si mai imprevizibila decat toate celelalte cel putin din ultimii 5 ani sa na bucuram de frumusetea si bogatia din gradinile noastre si sa intram cu incredere si speranta in vara. Calendarul de datini si traditii va prezinta pricipalele activitati legate in special de obiceiurile si ritualurile traditiilor crestine, de sarbatorile din aceasta perioada si de modul in care inaintasii stiau sa onoreze divinitatea si natura. Pentru a vedea care sunt pricipalele activitati din gospodarie in aceasta luna puteti rasfoi materialul acesta. Pentru cei care doresc sa citeasca intregul calendar,il veti gasi accesand acest link.
am intrat, cel putin calendaristic, in perioada de vara. Chiar daca aceasta primavara a fost mai capricioasa si mai imprevizibila decat toate celelalte cel putin din ultimii 5 ani sa na bucuram de frumusetea si bogatia din gradinile noastre si sa intram cu incredere si speranta in vara. Calendarul de datini si traditii va prezinta pricipalele activitati legate in special de obiceiurile si ritualurile traditiilor crestine, de sarbatorile din aceasta perioada si de modul in care inaintasii stiau sa onoreze divinitatea si natura. Pentru a vedea care sunt pricipalele activitati din gospodarie in aceasta luna puteti rasfoi materialul acesta. Pentru cei care doresc sa citeasca intregul calendar,il veti gasi accesand acest link.
Dacă fulgeră şi tună, vara
va fi ploioasă şi belşug la grâu;dacăplouă mult strică via şi
strugurii; dacă e uscat, va fi belşug la mălai şi struguri mulţi; dacă sunt
omizi, va fi recoltă bună la grâu şi struguri. Nu se mână oile
la locuri umede să nu facă gălbează. Se seamănă ridichile de
toamnă şi guliile şi conopidă pe iarnă; se sapă viile a
doua oară.
- Sâmbăta rusaliilor. Ajunul zilei naşterii Bisericii Creştine.
Moşii de rusalii. Moşii cei mari. Moşii de sâmburi. Moşii de vară. ZI de
pomenire a strămoşilor. Naşterea caluşului.
DATINI
- Mosii de vara
sau de Rusalii cea mai importanta sărbătoare de moşi, cind este obiceiul
sa se tina si tirguri mari, unde oamenii gasesc cele necesare pomenilor, dar si
prilej de veselie si desfatare.In mod traditional, se crede ca sufletele
mortilor/mosilor, dupa ce parasesc mormintele in Joia Mare sau Seaca (cea de
dinaintea Pastilor), se preumbla printre cei vii, inapoindu-se la locul lor fie
in ajunul Rusaliilor, fie la Rusitori (pe alocuri: sarbatoare a “despartirii de morti”, tinuta la 7 sau 9 zile dupa Rusalii).
- Se dau de pomană pentru morţi,
plăcinte, păsat de porumb, lapte, ceapă, usturoi verde, cireşe, apă, în vase
noi, împodobite cu flori.
-
Se ţine până la amiază, apoi se lucrează dar nu se toarce, nu se mătură, nu se
dă gunoiul afară.
-
Obiceiuri: “Goana Rusaliilor”( o fac tinerele fete, pentru alungarea relelor).
-
Noaptea “înfloreşte feriga”.
-
Se duc crenguţe cu frunze de tei la biserică.
CREDINTE
-
Dacă plouă va fi an mănos; se buciumă pentru a aduna ploile pentru vară.
-
Se ung uşile şi ferestrele cu usturoi şi leuştean ca apărare de duhuri.
-
Se împodobesc uşile şi casele cu crengi de tei, care vor fi bune de leac.
2.Duminica mare,
rusaliile.
DATINI
- Obiceiuri: “datul de văr sau
surată” (tinerii astfel “legaţi” îşi dau blide cu mâncare pomană unii altora),
jocul “Căluşarilor”.Calusarii executa un ritual magic, care
evolueaza in jurul fructului de alun numit „calus”.
Calusarii se joaca in timpul Rusaliilor cand timp de doua-trei saptamani calusarii merg in sate pentru a-i vindeca pe cei bolnavi cu puterea pe care au dobandit-o. Prin acest dans se protejeaza oameni, vite, recolte de fortele malefice. Rusaliile sunt un fel de iele care danseaza, deosebit de frumos, noaptea in cerc, in aer sau pe pamant. Daca sunt vazute de un muritor sau acesta calca pe locul in care au dansat (acolo unde iarba este arsa) se imbolnaveste greu. Rusaliile pot lua mintile oamenilor, acestia cazand intr-un fel de transa care nu poate fi vindecata de medici, ci doar prin dansul calusarilor. Mai intai se identifica spiritul bolii de catre vataful calusarilor. Apoi vataful atinge cu steagul (care are la capat o legatura de usturoi, una de pelin si un snur rosu) pe unul din calusari. In dansul lor magic exista un moment cand unul dintre executanti este doborat la pamant cu steagul de alun. Cei care joaca sunt initiati dupa un ritual secret bine pastrat pentru a fi demni de a juca acest dans. Calusarul atins cade la pamant, preluand astfel asupra lui raul care iese din cel bolnav.
Acest dans si-a pierdut in timp semnificatia magica, devenind un dans care se caracterizeaza prin forta, agilitate, ritm. Calusarii au puterea de a izgoni bolile cronice, iar vindecarea se face astfel: dupa ce bolnavul s-a asternut la pamint, aceia incep sariturile lor si, la un anumit loc al cintecului, calca, unul dupa altul, de la cap pina la picioare, pe cel culcat; in sfirsit, ii sufla la ureche citeva cuvinte anume ticluite si poruncesc bolii sa iasa”. Daca bolnavul nu se lecuieste nici asa, se zice ca nu mai are scapare.
Calusarii se joaca in timpul Rusaliilor cand timp de doua-trei saptamani calusarii merg in sate pentru a-i vindeca pe cei bolnavi cu puterea pe care au dobandit-o. Prin acest dans se protejeaza oameni, vite, recolte de fortele malefice. Rusaliile sunt un fel de iele care danseaza, deosebit de frumos, noaptea in cerc, in aer sau pe pamant. Daca sunt vazute de un muritor sau acesta calca pe locul in care au dansat (acolo unde iarba este arsa) se imbolnaveste greu. Rusaliile pot lua mintile oamenilor, acestia cazand intr-un fel de transa care nu poate fi vindecata de medici, ci doar prin dansul calusarilor. Mai intai se identifica spiritul bolii de catre vataful calusarilor. Apoi vataful atinge cu steagul (care are la capat o legatura de usturoi, una de pelin si un snur rosu) pe unul din calusari. In dansul lor magic exista un moment cand unul dintre executanti este doborat la pamant cu steagul de alun. Cei care joaca sunt initiati dupa un ritual secret bine pastrat pentru a fi demni de a juca acest dans. Calusarul atins cade la pamant, preluand astfel asupra lui raul care iese din cel bolnav.
Acest dans si-a pierdut in timp semnificatia magica, devenind un dans care se caracterizeaza prin forta, agilitate, ritm. Calusarii au puterea de a izgoni bolile cronice, iar vindecarea se face astfel: dupa ce bolnavul s-a asternut la pamint, aceia incep sariturile lor si, la un anumit loc al cintecului, calca, unul dupa altul, de la cap pina la picioare, pe cel culcat; in sfirsit, ii sufla la ureche citeva cuvinte anume ticluite si poruncesc bolii sa iasa”. Daca bolnavul nu se lecuieste nici asa, se zice ca nu mai are scapare.
CREDINTE
- Sarbatoarea
bisericeasca a Pogoririi Sfintului Duh, la 50 de zile dupa Paste (de unde si
denumirea paralela de Cincizecime), urmata imediat de cea a Sfintei
Treimi, poarta in popor numele de “Rusalii”. Duminica de Rusalii se numeste si
Duminica Mare. Acum se sfintesc hotarele, se aduna tinerii la hore si se fac,
iarasi, “infratiri” si “insuratiri”. Cu
Rusaliile se incheie ciclul pascal.
- Se spune ca barbatii si femeile
care lucreaza de Rusalii sint ridicati in virtejuri de pe pamint, chinuiti si
ismintitii. Multi gospodari de la sate ne-au povestit cum, in zi senina ca si
cristalul, s-au trezit cu finul abia strans in claie dintr-o data luat si dus
de Vintoase - un fel de vartej format din curenti turbionari care se formeaza
istantaneu si dispar undeva prin paduri. Obiectele prinse in acele virtejuri
sint risipite pe distante foarte mari. Se spune totodata ca oamenii ori vitele
care au calcat locul batatorit de Hora Ielelor mor in mod misterios. Grindina,
inundatiile catastrofale, uscarea pomilor din aceasta perioada a anului sunt
atribuite tot puterilor malefice ale acestor fapturi. La tara spre exemplu,
daca un barbat ramine olog dupa ce s-a culcat pe cimp, satenii considera ca a
fost pedepsit de Iele. Nici cei care dorm sub arborii considerati de Iele
proprietate intangibila sau beau din izvoarele, din fantanile sau din iazurile
lor ori din vasele de gospodarie care au fost uitate afara peste noapte,
descoperite, nu scapa de razbunarea Ielelor. Pedepse cumplite primesc cei care
refuza invitatia la hora sau care le imita gesturile ridiculizindu-le. Cine,
din intimplare, le aude cintecul, ramane mut.
-
Dacă este timp frumos va fi vara frumoasă.
-
Cine lucrează “este luat de Rusalii,înebuneşte).
-
Femeile poartă pelin şi beau vin cu pelin pentru a fi voinice, sănătoase.
-
Se dau pomană , de la amiază, pentru cei vii, străchini.
-
La biserică se îngenunchiază pe iarbă şi frunze de tei care apoi se folosesc la
îndepărtarea relelor.
- De acum se poate dormi afară.
3. A doua zi de rusalii.
Troiţa. Sf.Treime. Zilele căluşului.
DATINI
- Jocul Căluşului.
CREDINTE
-
Se face aghiazmă şi se stropesc holdele ca să fie îmbelşugată recolta.
-
Joacă “Căluşarii”pentru a îndepărta bolile şi a aduce noroc(“luatul din
căluş”).
-
Se culeg buruieni de leac.
-
Următoarele zile din săptămână se ţin pentru protecţia sănătăţii şi a
recoltelor.
4. A treia zi de rusalii.
Marţea mânioasă, Tretunul.
DATINI
CREDINTE
-
Nu se lucrează la câmp să fie apărată recolta de trăznete, furtuni, grindină.
-
Nu se lucrează ca protecţiede trăznete, lovituri.
6. Joia nepomenită. Buciumul rusaliilor.
Bulcile.
DATINI
CREDINTE
-
Se ţine ca protecţiea treburilor gospodăriei şi culturilor, de grindină, a
oamenilor, de boli.
-
Cine se supără va fi supărat tot anul şi-i va merge în gospodărie pe dos.
8. Rusitorii. Rusitoarele.
Sâmbăta pietrii.
DATINI
CREDINTE
-
Se ţine ca apărare de grindină.
9. Duminica tuturor sfinţilor.
Lăsatul secului de Sânpetru.
10. Lunea
încurcată.
DATINI
-
Oamenii mănâncă la câmp ceapă verde şi beau pelin.
-
Se scoate ramura pusă de Rusalii la streaşină.
CREDINTE
- Sărbătoarea se
ţine pentru sănătatea vitelor.
11. Spartul
caluşului. Marţea caluşului.
Vartolomeul grâului. Marţea rusitorilor
DATINI
-
În popor se consideră că în această zi când înfloreşte teiul se pot face
ritualuri de protejare impotriva răului.
CREDINTE
- Există credinţa că în această zi “sufletele morţilor se
odihnesc după uşă,înainte de a pleca”, se mătură locul.
- Se ţine să aibă
grâul rod, să nu-l strice grindina, vîntoasele şi să nu-l mănânce păsările.
12. Onufrie.
13. Eliseiul
grâului. Joia mânioasă.
DATINI
- “Paparudele”; Secerarea orzului şi
Eliseiul grâului (obiceiuri pentru sporul recoltei), se ţine să nu fie
grâul sec,să nu facă tăciune, să nu se măneze holdele şi viile, să fie apărate
vitele.
CREDINTE
- Sărbătoarea se
ţine pentru protecţia recoltelor, vitelor şi sănătăţii oamenilor.
19. Iuda.
23. Moşii
de sânziene. Ajunul Sântion.
24. Sânziene.
Drăgaica. Amuţitul cucului. Sântion de vara.
Sărbătoarea marcheaza inceputul
verii, pentru ca pe 21 iunie este solstitiul de vara sau vara astronomica.
Soarele se afla pe bolta in cel mai inalt punct deasupra Ecuatorului, iar pe
pamant este ziua cea mai lunga si noaptea cea mai scurta. Cerul se inalta si el
dupa soare si ziua se transforma in eternitate. Timpul se face bun, ingaduitor,
creste si cuprinde gandul omului, purtandu-l peste campurile si poienile pline
de flori de Sanziene, parfumate cu miros de Rai. Este momentul in care orice
muritor care bate la vamile nevazutului si nestiutului poate sa intre, doar
purtand pe cap o coronita galbena de flori sau folosind un fir de Sanziana. Sarbatoarea
este una cu totul speciala, tinand o noapte si o zi. Iar noaptea de Sanziene
este una cu adevarat magica. Este noaptea focurilor de vara, fiindca este vara
in cer si vara pe pamant, este vara in suflete si trupuri, este anotimpul
dragostei si al vietii plenare.
DATINI
- In
credinta populara, Sanzienele erau considerate a fi niste femei frumoase, niste
adevarate preotese ale soarelui, divinitati nocturne ascunse prin padurile
intunecate, neumblate de om.
-Megalitii din Muntii Calimani, pe care s-au descoperit
insemne solare (rozete, soarele antropomorfizat), pot fi marturii in acest
sens, Muntii Calimani fiind locul unde se desfasurau unele sarbatori de vara
din care au derivat, mai apoi, nedeile locale.
- Conform traditiei, Sanzienele plutesc in aer sau umbla pe
pamant in noaptea de 23 spre 24 iunie, canta si danseaza, impart rod holdelor,
umplu de fecunditate femeile casatorite, inmultesc animalele si pasarile, umplu de leac si miros
florile si tamaduiesc bolile sisuferintele
oamenilor.
- In conceptia populara, sanzienele
sunt zane bune, extraordinar de frumoase care au putere asupra pamantului,
asupra holdelor si care ocrotesc recoltele doar daca acestea sunt cinstite cum
se cuvine de ziua lor. In popor se crede ca in aceasta noapte magica aceste
fapturi umbla pe pamant sau plutesc prin aer si impart rod holdelor si femeilor
casatorite, inmultesc pasarile si animalele, tamaduiesc bolile oamenilor si
apara semanaturile de grindina.
- Sarbatoarea Sanzienelor care
marcheaza mijlocul verii, era considerata a fi si momentul optim pentru
culegerea plantelor de leac.
- Tot acum se faceau previziuni meteorologice: in functie de
momentul in care rasarea Constelatia Gainusei, se determina perioada prielnica
pentru semanatul graului de toamna.
- Sarbatoarea se porneste in ajun,
dupa-amiaza, mai ales in satele din lunca Somesului. Fetele tinere pleaca in
grupuri sa culeaga florile galbene de pe campuri si de pe braturile dintre
lanurile de grau date in parg. In timp ce culeg, ele canta impletindu-si
propria coronita, pe care o inchina soarelui si si-o aseaza apoi pe cap. Pentru
cateva ore, pana cand vor impleti cate o coronita fiecarui membru al familiei,
fecioarele sunt chiar Sfintele zane ale florilor galbene, asa cum sunt
Dragaicele in sudul tarii. Ajunse acasa, fetele dau coronitele tuturor
locuitorilor casei si inainte de asfintit, adunati in curte, incepe dialogul
mut cu nestiutul ce va sa vina.
- In ajun de Sanziene, seara, se
intalnesc fetele care vor sa se marite cu flacaii care doresc sa se insoare.
Baietii pregatesc ruguri si aprind faclii pe care le invartesc in sensul
miscarii soarelui, in timp ce canta: “Du-te, Soare, vino, Luna/Sanzienele
imbuna,/Sa le creasca floarea – floare,/Galbena, mirositoare,/Fetele sa
le-adune,/Sa le prinda in cunune,/Sa puna la palarie,/Floare pentru
cununie,/Babele sa le rosteasca,/Pana-n toamna sa nunteasca.” A doua zi
dimineata, baietii se plimba prin sat cu florile de Sanziene la palarie, in
semn ca au vazut cununile de flori pe hornuri la casele fetelor care-i
intereseaza. Ei canta si striga: “Du-te, Luna, vino, Soare,/Ca tragem la-nsuratoare,/Cununile
neursite,/Zac sub hornuri azvarlite”.
- Noaptea se fac focuri mari-
fetere, cu cat mai multe fetere arzand frumos, cu atat mai fericit dealul si
mai sus in clasament, pentru ca luminile sunt pe intrecere. Feterele cam de un
metru si jumatate lungime se invart pana dupa miezul noptii, insotite de
strigate si chiuituri. Seara, cand facliile se aprind, lumina se ia de la unul
la celalalt, pastrandu-se o distanta de cel putin un metru si ceva intre om si
om. Acest lucru se intampla in noaptea de 23 spre 24 iunie, ziua de Sanziene.
Dupa ce feterele au ars aproape in intregime, barbatii coboara pe malul raului,
pe prund, unde au voie sa vina si fete. Acolo se face un foc mare, peste care
sare toata lumea si apoi intra in rau si se scalda, doi cate doi, perechile de
indragostiti.
- Obiceiul Dragaica se practica de
fete nemaritate in numar de 4,6,8 si urmarea asigurarea prosperitatii holdelor.
Fata care reprezinta divinitatea poarta pe cap o coroana din flori de sanziene
si spice de grau si este imbracata in alb. Ceremonialul se desfasura mai mult
pe la casele oamenilor, grupul de fete juca de la o casa la alta o hora rotita
de trei ori. Sanzienele sunt patroanele semanaturilor, apara vegetaţia si
animalele.
- Fetele se imbraca de sarbatoare,
isi pun marame albe pe cap si coronite din floarea galbena si spice de grau. La
brau sunt incinse tot cu flori de Dragaica (de Sanziene), iar in maini tin
spice de grau si seceri. Dupa ce se intorc in fuga de la camp, fluturandu-si
maramele, la intrarea in sat, le asteapta flacaii cu ulcele cu apa si le
stropesc. Apoi se intinde Hora Dragaicelor, la care se prind numai fetele ce au
participat la datina. Uneori, Dragaicele plimba hora lor pe la unele case din
sat, mai ales pe la casele plugarilor vrednici. Fetele poarta o cruce inalta,
ce se cheama Steagul Dragaicei. El este confectionat dintr-o prajina inalta de
2-3 metri, care are la capat o cruce impodobita cu flori de Sanziene, pelin,
spice de grau si imbracata ca o papusa. Pentru a fi feriti de boala, copiii mici
sunt dati de mamele lor in bratele Dragaicelor, pentru a fi "jucati".
- In unele sate din sud-vestul
Bucovinei, putea fi intalnit, cu ani in urma, obiceiul "boului
instrutat". In cadrul ceremonialului, masca taurina murea si renastea
simbolic la acest inceput de timp calendaristic.
- De Sanziene se organizau
iarmaroace, cel mai vestit fiind cel de la Suceava.
CREDINTE
- Spre deosebire de Rusalii, care
sunt reprezentari fantastice aducatoare de rele, Sanzienele sunt zane bune. Dar
ele pot deveni si forte daunatoare, lovindu-i pe cei pacatosi cu "lantul
Sanzienelor", pot starni din senin si vijelii, pot aduce grindina, lasand
campul fara de rod si florile fara de leac.
- In dimineata de Sanziene inainte de rasaritul soarelui
oamenii strangeau buchete de Sanziene pe care le impleteau in coronite si le
arucau pe acoperisul caselor. Se considera ca omul va trai mult in cazul in
care coronita ramanea pe casa sau, dimpotriva ca va muri repede, atunci cand
coronita, aluneca spre marginea acoperisului sau cadea de pe acoperis.
- Fetele strangeau flori de Sanziene
pentru a le pune sub perna, in noaptea care premergea sarbatoarea, in credinta
ca, in acest fel isi vor visa ursitul. In unele zone fetele isi faceau coronite
din Sanziene pe care le lasau peste noapte in gradini sau in locuri curate.
Daca dimineata gaseau coronitele pline de roua, era semn sigur de maritis in
vara care incepea.
- Gospodarii incercau sa afle care
le va fi norocul la animale, tot cu ajutorul florilor de Sanziene, in seara din
ajunul sarbatorii agatau cununi de Sanziene la coltul casei orientat catre
rasarit si daca, a doua zi, in coronite erau prinse par de la anumte animale,
sau puf / pene de la pasari considerau ca anul va fi bun mai ales pentru
acestea.
- Florile culese in ziua de Sanziene
prinse in coronite sau legate in forma de cruce, erau duse la biserica pentru a
fi sfintite si erau pastrate, apoi, pentru diverse practici magice.
- Pentru a fi sanatosi si avea spor
in munca, in acest moment de inceput al secerisului, oamenii se incingeau peste
sale cu tulpini de cicoare.
- Pentru a fi placute feciorilor,
fetele se spalau pe cap, in aceasta zi cu fiertura de iarba mare. Pentru a
scapa de boli, fetele si nevestele se scaldau ritual in ape curgatoare iar
pentru a se umple de fertilitate, femeile se tavaleau dezbracate in roua,
dimineata, inainte de rasaritul Soarelui.
- Pentru alungarea spiritelor
malefice se aprindeau focuri in care se aruncau substante puternic mirositoare,
se buciuma si se striga in jurul focurilor.
- In Bucovina se considera ca odata cu Sanzienele amuteste
si cucul vestind, astfel, ca incepe sezonul cositului si al secerisului.
- Sunzienele sunt fuioare de vant usoare in timpul zilei,
noaptea se transforma in zane cu parul galben si rochii albe de abur, ce
danseaza sub razele lunii (astrul celor nascuti in aceasta zi) prin gradini,
mutandu-se de la un loc la altul, cantand pe sus, cu glasuri nemaiauzit de
armonioase. Pentru ca sunt din alta lume si sunt atat de frumoase, „cine le vede
nu le crede si cine le-aude nu le raspunde”. Despre ele se stie ca iau glasul
cucului, pentru ca incepand de pe 24 iunie, cucul amuteste, pleaca in munte si
se transforma in uliu pasaresc, razbunandu-se pe toate celelalte pasari
cantatoare. In realitate, ziua exacta cand, cu adevarat, cucul pleaca,
pierzandu-si orice speranta de recapatare a glasului, nimeni din lumea
oamenilor n-o stie existand si exista o spusa foarte subtila in acest sens:
„Atunci va sti femeia gandul barbatului, cand va sti ziua cand pleaca cucul”.
Uneori, din mila, Sanzienele ii mai dezleaga limba sa cante o data sau de doua
ori si dupa 24 iunie, dar „bine ar fi daca nimeni nu l-ar auzi”, fiindca numai
de rau canta atunci, pentru cine-l aude.
- La trei zile dupa solstitiul de
vara, ziua incepe deja sa scada; orice inceput presupunand si existenta unui
sfarsit. Intreaga vegetatie isi pierde cate putin sevele si aromele. De aceea,
ultima zi de culegere a plantelor vindecatoare este ziua de Sanziene, fiind
socotita pana la urma si cea mai buna zi din an, florile potentandu-si puterile
si mirosurile inainte sa le inceapa declinul. Se spune ca din noaptea zilei de
Sanziene, Fata Padurii rupe varfurile florilor, adica le ia puterea si se pisa
pe ele, luandu-le mirosurile, ea fiind stapana absoluta a florilor de leac, a
florilor rare, a celor magice, a apelor minerale si termale, a vanturilor, a
muntilor, a codrilor, putand sa apara fie singura, fie multiplicata. Sanzienele
sau sfintele zane ar putea fi ipostaza benefica a Fetii Padurii, Marea Zeita a
vegetatiei - fiindca florile de Sanziene intra tot in patrimoniul ei.
- Coroniţa împletită în ajun se
arunca propria coronita pe acoperisul casei. Fetele, pentru a sti cat de repede
se vor casatori si cu cine, dupa semnele pe care Sfintele le vor lasa in timpul
noptii pe flori, batranii, pentru a sti cati ani mai au de trait sau de vor mai
ajunge alte Sanziene. Daca le cade coronita de pe casa, avertismentul este
pentru anul in curs.
- Mai lipsiti de curaj, flacaii
prefera uneori o procedura pe cont propriu: pun un fir de Sanziana in
fereastra, lasand-o deschisa, si se culca. In timpul noptii, Sanzienele aduc pe
floare un fir de par sau un alt semn care spune ceva despre cea ursita, asta
insemnand si ca se vor casatori in anul acela. Daca trei ani la rand nu vine
nici un semn, poate ca flacaul n-are ursita.
- Pentru ca doi tineri sa fie legati
prin dragoste pentru toata viata, se spune ca trebuie sa se scalde in mare
impreuna, in noaptea de Sanziene.
- Fetele care vor sa afle numele
viitorului sot, in noapte de Sanziene trebuie sa faca urmatoarele: sa ia un vas
cu gura larga, sa-l umple cu apa proaspata si sa picure in el 23 de picaturi de
ceara de la o lumanare rosie. Pe marginea apei ceara se va aduna, iar fetele
trebuie sa urmareasca sa vada ce initiale formeaza acestea, iar prima intiala
formata va fi intiala viitorului lor sot.
- In noaptea de Sanziene, daca
fetele nemaritate isi pun flori de sanziene sub perna se zice ca isi vor visa
ursitul.
- In ziua de Sanziene fetele si
femeile care vor purta in părsau in san, cununa din flori de sanziene, vor
deveni mai atragatoare si dragastoase.
- Inainte de rasaritul soarelui,
fetele si baietii au obiceiul sa mearga in grajdurile unde sunt adapostite
vitele si sa arunce inspre acestea cununi de flori de sanziene. Daca cununa se
agata de coarnele unei vite tinere, inseamna ca ursitul tinerei sau tanarului
va fi o persoana tanara, daca vita pe care va cadea cununa va fi una batrana,
atunci ursitul sau ursita va fi in varsta. Daca vor cununa va cadea pe jos, vor
ramane necasatoriti.
- De asemenea, se impletesc cununi
pentru barbati in forma de cruce si pentru fete in forma de cerc, care sunt
aruncate pe casa. Dacă jerbele se opresc pe acoperiş este semn ca va avea loc
curand o nunta, iar daca vor cadea pe pamant, ursitul sau ursita vor mai trebui
asteptati.
- In noaptea de Sanziene (23 spre 24
iunie), femeile pornesc in plina noapte spre pentru a culege ierburi de leac si
descantece. Multe din florile si ierburile care se culeg in aceasta zi, se duc
la biserica, cu credinta ca vor fi sfintite si prin aceasta vor fi curatite de
influentele negative ale Ielelor, zanele rele ale padurilor. Se spune ca numai
astfel fel de ierburi si flori sunt bune de leac.
- Apa de Stele. Roua din noaptea de Sanziene are
tainice virtuti; in multe parti ale lumii se crede ca daca te stropesti cu ea
pe trup, acesta va deveni frumos si suplu, iar daca te speli cu ea pe fata, vei
fi chipes si mandru. Daca roua se aduna pe frunze de sanziene si o culegi
dimineata, ea va indeparta de mana care a atins-o artroza si durerile osoase.
Orice obiect impregnat cu pretioasa "Apa de Stele" devine un
talisman: este de ajuns sa-l lasi in seara de dinainte si sa-l iei dimineata,
inainte de a-l vedea Soarele. Culese inainte de ivirea primei raze de soare,
atunci cand sunt inca pline de roua (apoi se usuca si se tin intr-un saculet de
matase alba), frunzele de dafin si ierburile capata proprietati magice: zarna
(sau iarba de dragoste), maghiranul salbatic, salvia, musetelul, sporisul,
levantica, rozmarinul, varnantul, nalba, pelinarita
- Puterea ierburilor . Cea
mai cautata planta, pentru puterea ei, este cea cunoscuta ca "iarba
Sfantului Ion": este vorba de sanziana, cea cu florile de culoarea
soarelui, cunoscuta la unele popoare ca "iarba ce alunga diavolii si
duhurile necurate". Uscata la focul Sfantului Ion si agatata la fereastra,
indeparteaza de casa strigoii si pe toti cei cu ganduri rele; arsa, ea alunga
spiritele si diavolii. "Pusa sub perna, floarea de sanziene ii va arata in
vis fetei cine va fi viitorul ei sot".
- Practici de dragoste. Cand doi tineri se iubesc si
vor sa nu se mai desparta in veci, n-au decat sa faca baie-n mare, in aceasta
noapte, chiar si cateva clipe, si pot fi siguri ca dragostea lor ii va lega
toata viata. In 23 iunie, dupa apusul soarelui, se culeg 9 flori de maslin, se
pun intr-un lighean cu apa (mai bine sa fie de izvor) si se lasa in timpul
noptii, expus influxurilor astrale. Dimineata in zori, se va urmari desenul
format: acesta corespunde initialelor viitorului sot. O varianta poate fi si
aceasta: se umple un recipient - de argint sau de teracota, nu prea inalt si
larg - cu apa de fantana. Se va aprinde o lumanare rosie si se lasa sa picure
23 de stropi de ceara, observand ce initiale se vor forma. Pe o foaie de hartie
se vor scrie, numarandu-le, intrebarile la care se asteapta raspuns din partea
cerului si se pun apoi sub perna. Se vor face apoi bilete cu "Sfantul Ion
spune da" si tot atatea cu "Sfantul Ion zice nu". Se amesteca
bine biletelele si se pun intr-un vas de teracota ce va fi asezat afara, in
timpul noptii. Dimineata, la sculare, se ia hartia cu intrebari, se citeste
numarul 1 si, cu o mana, fara sa se priveasca in partea aceea, se ia un
biletel, afland astfel raspunsul. Se procedeaza astfel, pana ce se termina biletelele
si intrebarile.
- De Sânziene
se fac cununite de flori galbene. De regulă fac cununi toti din casă. Florile
pentru cununi si cununite le adună, de regulă, tinerii, dar si femeile
însărcinate. Cununitele se fac seara de către toti membrii din casă. Fiecare o
cunoaste pe a lui si-si pune un semn. Se aruncă peste acoperisul de la cotet
sau grajd, fixându-si fiecare un gând anume, care să li se împlinească: fetele
să se mărite cu alesul inimii lor, femeile să fie sănătoase si să nască usor
etc. Dimineata până nu răsare Sfântul Soare, fiecare îsi ia cununita cu semnul
lui si si-o pune la păstrat până la Anul viitor. Pentru sănătate cununitele
mici se leagă la copii, ca să fie sănătosi si voiosi. Femeile gravide si le pun
împrejurul mijlocului pentru a naste mai usor.
DATINI
-
Sărbătoarea se ţine pentru protejare de vreme rea şi animale sălbatice.
CREDINTE
-
Dacă tună sau fulgeră nucile şi alunele vor avea viermi.
-
Se dau pomană colaci, lumânări şi mere (de acum se pot mânca merele ).
30. Stoborul
Sânpetrului. pietrele lui Sânpetru.
Va doresc o vara plina de bucurii si roade bogate.
mama ce documentareeee! :) cu multumiri ca ne impartasesti si noua.
RăspundețiȘtergereBuna ziua, multumesc pentru vizita si sper sa tin actualizate postarile cu calendare, multa lume le rasfoieste. O zi frumoasa si o vara minunata.
Ștergerenu stiu altii cum sunt, dar eu abia astept inceputul de luna ca sa citesc aceste postari.
RăspundețiȘtergeremultumesc:)
Buna ziua, multumesc pentru vizita si va doresc o vara minunata, plina de recolte bogate.
ȘtergereAtatea datini si sarbatori frumoase care sunt ignorate in aglomeratia oraselor, fugim bezmetici de la servici spre casa si tot asa...
RăspundețiȘtergereBuna ziua, multumesc pentru vizita. Aveti dreptate, viata noastra a devenit un sir de evenimente derulate pe banda rulanta de care de cele mai multe ori nici nu mai avem timp sa na bucuram ( incepand de la Sarbatori - cand ne concuram la cumparaturi si terminand cu ritmurile anomalistice pe care stramosii le respectau cu sfintenie - tin minte cand eram copil mergeam cu bunicul la Sambra oilor - momentul urcarii oilor la munte care se respecta strict dupa un calendar cunoscut de toti crescatorii de4 oi. Sa nu uitam ca majoritatea obiceiurilor legate de cultivarea pamantului si cresterea animalelor aveau la baza calendarele fenologice. O saptamana frumoasa si o vara minunata va doresc.
ȘtergereMă alătur colegelor noastre: începutul de lună e fad și fără sens fără postările „calendarului vasilian”. :) Mulțumim.
RăspundețiȘtergereBuina ziua, multumesc pentru vizita si ma bucur ca va este folositor. O saptamana frumoasa si o vara plina de spor si succese in tott ceea ce faceti.
ȘtergereÎncet-încet, am intrat şi în cireşar.
RăspundețiȘtergereŞi mie îmi plac denumirile populare ale lunilor anului. :)
Fain calendar, bravo!
Buna dimineata. Multumesc pentru vizita si ma bucur ca postarea v-a placut.
ȘtergereO vara minunata plina de bucurii si satisfactii.
Sunteti un adevarat culegator de detini si folclor. Felicitari. Am citit cu mare placere si interes articolul. Spor la treaba si sa avem parte de vreme prielnica gradinaritului.Cu multa stima
RăspundețiȘtergereAdriana
Buna ziua.
ȘtergereMultumesc pentru vizita si apreciere si ma bucur ca va place postarea. Sa aveti o zi frumoasa si o vara minunata cu mult spor in tot ce faceti.
Sfantul Ion de vara ... cand se culeg plantele tamaduitoare. In fiecare an ma gandesc, ca as vrea sa petrec noaptea asta undeva pe malul marii, langa un foc de tabara. Anul asta e prea frig ...
RăspundețiȘtergereBuna dimineata. Multumesc pentru vizita. Pacat ca pe parcursul timpului am pierdut parte din traditiile, obiceiurile dar mai ales cunostintele transmise din generatie in generatie referitoare la plantele medicinale si momentul prielnic pentru recoltare, acum este foarte greu sa mai recuperam in conditiile in carene multumim cu medicina alopata. O zi frumoasa si o vara minunata.
ȘtergereFoarte frumoase aceste calendare, ne mai amintim de cate unele, mai aflam altele noi. Multumim ca impartasesti cu noi :)
RăspundețiȘtergereBuna dimineata. Multumesc pentru vizita si apreciere si ma bucur ca va inspira. O zi frumoasa si o vara minunata plina de spor si roade bogate.
RăspundețiȘtergereAnul asta e Ciresar fara cirese. Pe la noi prin zona toate ciresele si visinele au cazut din stadiul de floare, asa ca anul asta ne hranim cu amintirea lor. Nu am mai vazut asa ceva pana acum.
RăspundețiȘtergereDar vinerea de după Rusalii de ce-ai sărit-o? Sau n-are semnificație? Nici chiar dacă pică în 13, ca anul ăsta? :)
RăspundețiȘtergereO colectie frumoasa de datini din care ne putem alege ce ni se pare mai interesant si ni se potriveste ca sa le urmam, de ce nu?
RăspundețiȘtergere