Ziua de 24 iunie este cunoscuta sub denumirea
de Sanziene sau Dragaica.
Desi sunt asociate sarbatorii
crestine a Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul si a Aducerii Moastelor
Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava, Sanzienele isi au originea intr-un
stravechi cult solar. denumirea fiind preluata de la Sancta Diana, zeita silvestra.
In
credinta populara, Sanzienele erau considerate a fi niste femei frumoase, niste
adevarate preotese ale soarelui, divinitati nocturne ascunse prin padurile
intunecate, neumblate de om.
Nu este exclus ca in vremuri
indepartate populatia din munti sa se fi intalnit la momentele solstitiale
(Sanzienele) sau echinoctiale pentru a savarsi ritualuri inchinate Soarelui.
Conform
traditiei, Sanzienele plutesc in aer sau umbla pe pamant in noaptea de 23 spre
24 iunie, canta si danseaza, impart rod holdelor, inmultesc animalele si
pasarile, umplu de leac si miros florile, tamaduiesc bolile si suferintele oamenilor si umplu
de fecunditate femeile casatorite.
Daca oamenii nu le sarbatoresc cum se cuvine, ele se supara, devenind surate bune cu inraitele Iele sau Rusalii . Sanzaienele se razbuna pe femeile care nu tin sarbatoarea de pe 24 iunie, pocindu-le gura. Nici nu scapa usor. Pe cei care au jurat stramb vreodata, sau au facut alt rau, ii astepta pedepse ingrozitoare, despre Sanzaene stiindu-se ca sunt mari iubitoare de dreptate.
Spre
deosebire de Rusalii, care sunt reprezentari fantastice aducatoare de rele,
Sanzienele sunt zane bune. Dar ele pot deveni si forte daunatoare, lovindu-i pe
cei pacatosi cu "lantul Sanzienelor", pot starni din senin si
vijelii, pot aduce grindina, lasand campul fara de rod si florile fara de leac.
In
ajunul sau in ziua de Sanziene se intalneau obiceiuri de divinatie, de aflare a ursitei si
a norocului in gospodarie.
In
dimineata de Sanziene inainte de rasaritul soarelui oamenii strangeau buchete
de Sanziene pe care le impleteau in coronite si le aruncau pe acoperisul
caselor. Se considera ca omul va trai mult in cazul in care coronita ramanea pe
casa sau, dimpotriva ca va muri repede, atunci cand coronita aluneca spre
marginea acoperisului sau cadea de pe acoperis.
Fetele
strangeau flori de Sanziene pentru a le pune sub perna, in noaptea
premergatoare sarbatoarii, in credinta ca isi vor visa ursitul. In unele zone
fetele isi faceau coronite din Sanziene pe care le lasau peste noapte in
gradini sau in locuri curate. Daca dimineata gaseau coronitele pline de roua,
era semn sigur de maritis in vara care incepea.
Gospodarii
incercau sa afle care le va fi norocul la animale, tot cu ajutorul florilor de
Sanziene, in seara din ajunul sarbatorii agatau cununi de Sanziene la coltul
casei orientat catre rasarit si daca, a doua zi, in coronite erau prinse par de
la anumite animale, sau puf / pene de la pasari considerau ca anul va fi bun
mai ales pentru acestea.
Florile
culese in ziua de Sanziene prinse in coronite sau legate in forma de cruce,
erau duse la biserica pentru a fi sfintite si erau pastrate, apoi, pentru
diverse practici magice.
Sanzienele reprezinta si un prilej de intalnire a tinerilor ce doresc
sa-si uneaSanzaienesca destinele, o sarbatoare iubirii, cinstita cum se cuvine,
cu cantec si joc. In ajunul Sanzienelor, fetele si baietii care urmeaza a se
casatori se aduna spre seara in sat.
Sarbatoarea
Sanzienelor care marcheaza mijlocul verii, era considerata si momentul optim
pentru culegerea plantelor de leac.
In
functie de momentul in care rasarea Constelatia Gainusei, se determina perioada
prielnica pentru semanatul graului de toamna.
Sarbatoarea
Sanzienelor mai este cunoscuta in popor si sub denumirea de Amutitul Cucului.
Se crede ca daca cucul inceteaza sa cante inainte de Sanziene, inseamna ca vara
va fi secetoasa.
Pentru
a fi sanatosi si avea spor in munca, in acest moment de inceput al secerisului,
oamenii se incingeau peste sale cu tulpini de cicoare.
Pentru
a scapa de boli, fetele si nevestele se scaldau ritual in ape curgatoare iar
pentru a se umple de fertilitate, femeile se tavaleau dezbracate in roua,
dimineata, inainte de rasaritul Soarelui.
Pentru
alungarea spiritelor malefice se aprindeau focuri in care se aruncau substante
puternic mirositoare, se buciuma si se striga in jurul focurilor.
Pentru
pomenirea mortilor se fac pomeni imbelsugate si se pun flori mirositoare pe
morminte.
De
Sanziene au loc balciuri si iarmaroace. Acestea erau in trecut un bun prilej
pentru intalnirea tinerilor in vederea casatoriei. Printre cele mai renumite
targuri se numara cele de la Buzau, Focsani, Campulung Muscel, Buda, din
judetul Vrancea, Ipatesti, judetul Olt, Pitesti, Carbunesti, judetul Olt,
Giurgeni, judetul Ialomita, Brosteni, judetul Mehedinti) si, cel mai cunoscut,
Targul de Fete de pe Muntele Gaina.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu