BUN VENIT PRIMAVARA
Prima zi a primaverii calendaristice imi ofera placuta ocazie de a va darui un martisor virtual insotit de cele mai calde urari de sanatate, prosperitate, succes in toate demersurile pe care le faceti, mult spor in activitatile de gradinarit si nu in ultimul rand sa va bucurati de roadele muncii din gradina.
Incepem luna cu acest mic calendar de datini, traditii si obiceiuri ( pe care-l gasiti in varianta originala aici.Pentru cei care doresc o planificare detaliata a activitatilor ce se desfasoara in gradina puteti lectura acest material.
Dacă este vânturos va fi frumos
în mai; dacă este rouă şi uscat, va ploua în aprilie; dacă tună,
sau cântă cucul, va fi an bogat; dacă plouă, va ploua şi toamna;
dacă ninge, iese vin puţin. Se altoiesc puieţii, se pregătesc straturile,
se seamănă cereala, unele legume, trifoi, lucernă. Nu se beaţuică, nu se
pomenesc cu numele purecii, şerpii ca să nu vină în casă. Se
întorc păsările migratoare, se nasc mieii. Vremea este schimbătoare (“zăpada
cucilor, a mieilor, a berzelor”). Anotimpurile vor fi ca primele patru zile din
lună. Oamenii vor fi peste an ca “baba” (ziua) aleasă, din primele nouă.
1. Mărţişorul. Baba Dochia. Baba Marta. Cap de Primăvară.Vinerea
ierbii. Vinerea Sântoaderului.
Martisorul.
De 1
Martie, femeile din România primesc marţişoare.1 martie este
considerat, după calendarul popular, începutul unui Nou An. Românii sunt
singurii europeni care sărbătoresc, de două ori în fiecare an, Anul Nou.
Obiceiul Mărţişorului este o sărbătoare care nu se găseşte în lume
decât în spatiul carpatic si pentru marea lui frumusete, a fost imprumutata si
de popoarele tarilor vecine.
Secretul “puterii”
mărţişorului stă, de fapt, în firul de lână alb, care se înfăsoară cu
altul negru (roşul apare mai târziu), ca un simbol de moment sau generic al
împletirii dintre iarnă si vară (acum este momentul în care primăvara începe să
se facă simţită, temperaturile încep să crească, ziua se măreşte tot mai mult,
răsar primele flori), dintre întuneric şi lumină, dintre bine şi rău, dintre
viaţă şi moarte.
Foarte important e gândul
bun cu care acesta era însoţit în dar.
Felul
în care aceste fire de lână se realizează ţine de un ritual al armoniei.
Mărţişorul se pune copiilor, fetelor, fiinţelor fragile, pentru a fi
protejate.Intr-o anume zi magică,
Mărţişorul se
scoate şi se agaţă de creanga unui pom. Scoarta lui prin ploi vorbeşte despre
soarta celui care-l purtase. Unele legende spun ca firul martisorului ar fi
tors de Baba Dochi., Marţişorul marchează ascendenţa principiului feminin,
vizibilă în toate manifestările începutului de primavară.
Baba
Dochia
Prima
zi a primăverii este ziua Babei Dochia. Legenda spune că, în zilele de început
ale lunii martie, când primăvara arată primele semne, Baba Dochia îşi
leapădă cele nouă cojoace, provocând astfel fenomene meteorologice din cele mai
diverse. Prin tradiţie, românii obişnuiesc să facă în aceste zile un test al
existenţei lor pentru anul care vine. Fiecare om îşi alege una din cele nouă
zile. In mod firesc, daca este cald si senin, asa va arăta
pentru cel în cauză anul în curs. Dacă ai ales o zi care se dovedeste a fi
urâtă şi friguroasă, tragi consecinţele. Din contră, dacă ai ales o zi
frumoasă, toate îţi vor merge bine.
DATINI
- se face clacă de tors, se seamănă
bobul.
- se poartă, de noroc, “mărţişor”(o para legată cu arnici
roşu şi alb, purtată legată la gât sau mână) care la sfârşitul lunii se agaţă
într-un pomişor înflorit.
CREDINTE
- se ţine pentru sporul
semănăturilor, apărare de boli, să aibă fetele, noroc şi să n-aibă soacre rele.
- se culeg flori ca să scoată
cloştile pui mulţi.
- se schimbă vremea: dacă este lună nouă, se scutură ce s-a
semănat; dacă plouă va fi an bogat. o ţin femeile (nu fac leşie, nu torc, nu
descântă) de teamă că vor avea pui şi viţei, strâmbi; că le vor călca hoţii; că
orbesc; că fac râie, lingoare, bube.
- gravidele o ţin pentru a avea
copii sănătoşi şi frumoşi.
Vinerea
ierbii
DATINI
- In aceasta zi nu se munceste.
CREDINTE
- Este ziua în care ierburile primăverii au efectul
terapeutic cel mai puternic pentru diferite leacuri.
- Oamenii se spală pe cap cu
diferite ierburi, să le crească părul lung.
Vinerea
Sântoaderului.
Sărbătoarea
o găsim în prima zi de vineri a lunii Mărţişorului.
Planta cunoscută şi sub numele de Iarba
Mare era invocată în ziua de vineri, după Lăsatul Secului de Paşti, să dea
frumuseţe şi păr bogat fetelor şi nevestelor. Dimineaţa, înainte de răsăritul
soarelui, fetele căutau şi scoteau din pământ rădăcina Homanului, cinsteau cu
sare şi pâine pământul în care a crescut şi-l invocau pe Sântoaderul cel Mare:
"Toadere, Sântoadere,/ Da cosiţa fetelor/ Cât e coada iepelor!".
2. Sântoaderul
cel Mare. Sâmbăta Sântoaderului.
Sâmbăta Morţilor.
Sântoaderul cel Mare.
DATINI
- Sf. Toader e cunoscut în popor ca un sfânt călare pe un cal
alb, cu părul ca zăpada. De faci rău, vine peste noapte şi sare cu calul peste
omul acela ce face rău şi îl frământă până îl îmbolnăveşte şi îl omoară.
- Despre Sâmbăta Sântoaderului se spune că aparţine
celui mai puternic şi afurisit dintre Caii lui Sântoader. Este ziua când se
spală părul cu apa amintită, se tunde părul de pe fruntea vacilor ( invocând
acelaşi descântec de mai sus, pentru a creşte părul fetelor) - ele nu au voie
să iasă din casă fără a fi spălate” deoarece le mănâncă caii părul”, este ziua
când fetele (trecute de 14 ani) îşi despart părul cu cărare la mijloc, semn că
pot să fie introduse de flăcăi în hora satului.
-
SânToader şi caii ce-l însoţeau rupeau, conform tradiţiei, lanţul lui SântIon
pentru a da drum liber anotimpului călduros. Ei păzeau Soarele pentru a evita
fuga acestuia către miază - noapte şi pentru a salva, astfel, omenirea de la
noaptea veşnică.
-
În sâmbăta lui Toader, înainte de răsăritul soarelui, fetele se duc în pădure,
în locuri curate, "unde nu ajung găinile şi nu se aud câinii", şi
caută rădăcini de iarbă mare. Când sapă aceste plante, în locul de unde iau
rădăcinile pun sare, făină sau alte produse. Întoarse acasă, fetele fierb aceste
rădăcini iar cu leşia rezultată se spală pe cap în credinţa că le va creşte
părul mare şi frumos. După spălarea capului, în timp ce se pieptănă, fiecare
zice: "Toadere, Sân - Toadere,/Dă cosiţă fetelor cât coada iepelor/Şi
chică pruncilor cât coama cailor".
-
Caii lui SânToader sunt în număr de şase, dintre care cel mai rău e cel şchiop.
Ei vin sâmbăta seara la ora 6, în prima săptămână din postul Paştelui şi stau
până joi la amiază, în săptămâna a doua, când li se dau şase grămezi de porumb,
pentru că nu au făcut rău în sat. În timpul acestor zile nu e voie să cânţi, să
petreci sau să lucrezi, de la ora 6 seara până la 6 dimineaţa, pentru că ei te
calcă în picioare. Nu te poţi feri, pentru că ei iau diferite chipuri de
oameni.
-
În sâmbăta de SânToader se face colivă de grâu (Coliva lui Sân - Toader) care
se ducea la biserică unde se sfinţea şi se împărţea copiilor sau oamenilor
săraci. Din această sâmbătă începeau slujbele speciale pentru morţi, slujbe ce
aveau loc în fiecare sâmbătă din Postul Mare şi se terminau în Joia Mare.
-
Încurarea (alergarea) cailor: Caii lui Sântoader fac întrecere cu caii. În
această zi se încură caii, în amintirea Cailor lui Sântoader, şi ca să nu le
crape pielea vara, ca să fie iuţi şi sănătoşi peste an ca caii lui Sântoader,
cu care aleargă după soare.
-
Toţi ce au cai ies cu ei la încurat, căci altfel ei nu au sănătate. Dimineaţa
până în ziuă băieţii îi ţesală, îi împodobesc cu rafie de la vie, le leagă
coama cu rafie, ca să fie frumoşi, le pun ciucuri roşii la frunte ca să nu se
deoache. Ies cu ei din curte, îi plimbă pe toate uliţele şi se opresc toţi la
capul satului, de unde pornesc spre izlaz, unde fac întrecere mare.
-
La Sf. Toader, copiii se prind veri şi văruţe. Oricât de mulţi ar fi, ia
fiecare câte un colăcel, numit brăduleţ. Îşi pun toţi colăceii într‑un pom,
apoi îl scutură. Al cui colăcel cade mai întâi, acela e vărul cel mai mare şi
ceilalţi trebuie să asculte de el. Apoi îşi schimbă colăceii şi îi mănâncă.
Alteori merg în grădină cu câte un colăcel şi‑l schimbă reciproc, propunându‑şi
unul altuia să fie veri sau văruţe. Printr-un ritual complex, numit "prinsul
Suratelor" în Muscel, Argeş, Dâmboviţa, "înfrăţitul şi
însurăţitul" în unele zone ale Olteniei, însoţirea" în Ţara
Haţegului, "prinsul verilor şi văruţelor" în sudul Transilvaniei, se
realizează despărţirea copilăriei de tinereţe. Gestul ritualic reprezintă un
legământ juvenil legat până la moarte, pe alte criterii decât cele de rudenie
(prietenie, sex, afinitate sufletească).
- Bulciul Sântoaderului. Obiceiul
nevestelor tinere.
- La data când este sărbătorit Sântoaderul se separă nu
numai vârstele, ci, de cele mai multe ori, şi sexele. In satele din Munţii
Apuseni, fetele de la 14 ani în sus, se spală în seara de Sântoader pe cap cu
leşie din pârlangina, iarba cu miros placut, pe care o poartă nevestele şi
fetele în sân.
CREDINTE
- Se fac mâncăruri speciale ( boabe de grâu sau porumb
fierte şi îndulcite cu miere) se fac colaci din făină de grâu – denumiţi
Brânduşei, care se dau de pomană. Se face coliva de sufletul morţilor, denumită
Coliva lui Sântoader şi se duce la biserică şi cimitir. Credinţa este ca dacă o
parte este păstrată şi mâncată peste an, te apără de friguri.
-
Tot în dimineaţa Sâmbetei lui Sân - Toader, se obişnuieşte ca fetele să adune
din ieslea cailor strohul de fân, îl fierb în vase curate şi se spală cu
fiertura astfel obţinută pe cap, în credinţa că vor avea părul frumos şi bogat
şi vor fi plăcute flăcăilor.
-
Un alt obicei din această zi, păstrat până târziu în Bucovina, este acela al
tunderii coamei la viţei şi mânji şi al cozilor la iepe (acţiune cunoscută sub
numele de costrujire), părul rezultat fiind pus în muşuroaiele de furnici
pentru ca "animalele din gospodărie să se înmulţească precum
furnicile".
-
Nu lucrează (mai ales vineri seară spre sâmbătă), mai ales nu se toarce şi nu
se coase; nu se face leşie pentru spălatul cămăşilor. Cine se încumetă şi
lucrează în ziua acestui sfânt, va fi pedepsit cu amorţirea mâinilor, poate fi
lovit sau omorât de Caii lui Sân‑Toader, care sunt foarte răi la lovituri.
Bărbaţii se feresc să lucreze cu securea sau cuţitul, pentru a nu fi legaţi de
Sântoaderi cu lanţurile de fier. Legarea se manifestă prin dureri reumatice în
mâini, picioare şi la încheieturi. Şi mai ales dacă vreo fată mare necinsteşte
prin vreun lucru femeiesc nepotrivit ziua aceasta, atunci Sân‑Toader îşi
trimite caii, care, prefăcuţi în cei mai voinici şi mai frumoşi feciori (având
cozi şi copite de cai), o pândesc şi, sub pretext că vor s‑o petreacă la joc, o
răpesc. Fata poate scăpa de ei doar dacă ajunge acasă şi, după ce încuie uşa,
răstoarnă toate vasele cu gura în jos.
-
Femeile frământă pâine şi dau cailor de sănătate. Cine are cai să facă pomană
sau să împartă câte ceva, căci contrariu nu‑i trăieşte nici un cal.
-
Femeile nu lucrează, dacă în acea zi nu au văzut cai alergând. Nu se lucrează
până pe vremea prânzului, când se termină încuratul cailor, şi până când toţi
ai casei trebuie să fie spălaţi pe cap cu apă în care s‑a pus iarbă‑mare, căci
altfel vor suferi de dureri de cap şi ameţeli, părându‑li‑se zgomot ca cel ce‑l
fac caii când se încură. Cel care este lovit de Caii lui Sântoader nu se face
bine până când cel lovit nu este băgat sub un pod, pe care să treacă caii.
-
Nu se lucrează, căci îi fărâmă noaptea în vis Caii lui Sântoader şi oamenii se
deşteaptă bolnavi.
-
Fetele se spală prea de noapte, înainte de a se‑ncepe încurarea cailor, ca să
nu li se încurce coadele.
4. Ieşirea din săptămâna Caii
lui Sântoader.
5. Marţea încuiată.
8. Focurile măcinicilor.
9. Măcinicii. Moartea
Dochiei.
Sâmbra plugului- Anul Nou al Plugarilor.
Sfinţii
44 de Mucenici din Sevastia. Moşii de Mărţisor.
DATINI
-
Incepe primăvara, “zilele moşilor” (“moşii bat cu ciomegele în pământ să iasă
căldura”), ies şerpii, încep să cânte broaştele.
- Femeile
fac mucenici pe care îi numesc sfinţişori sau brădoşi. Sunt în formăde om
(opturi) sau de albinci. In ţară se fac două feluri de mucenici: în
sudul ţării ei se prezintă ca un sos de nucă pisată şi îndulcită, în care se
fierbe aluat sub formă de colăcei sau opturi. In Moldova realizarea lor este
mult mai elaborată, ei numindu-se optari moldovenesti. Coca de cozonac se
răsuceşte în forma de opt, se coace, se stropeşte din plin cu miere de albine
şi se presară cu multă nucă pisată. Este interesantă forma care se dă acestor
mucenici, din punct de vedere simbolistic. Este un simbol arhaic, care a ajuns
până la noi şi este folosit în matematica ca semn al infinitului. Îi duc
la biserică şi îi împart la cei săraci.
-
Tot acum fac un fel de turtă în chip de om, fără ochi, numită Uitata. Ea se dă
copiilor s-o manânce cu miere si se face pentru morţii care, din greşeală, n-au
fost pomeniţi peste an.
- De
Mucenici se fac focuri din gunoiul strâns din casă şi din curte. Tinerii sar
peste foc. Cu o cârpă arsă, se afumă gospodăria.
-
Tot pe 9 martie îşi serbeazăa ziua numelui cei care nu au patroni printre
sfinţii din calendar.
CREDINTE
- Dacă plouă, va ploua de Paşti; dacă este omăt pe câmp, va
fi an bogat; dacă este vânt, va fi an sece-tos; dacă este vreme bună, vara va
fi frumoasă; dacă tună, vara va fi roditoare.
- Se beau sau se dau pomană 44 de pahare de vin roşu sau
rachiu, pentru putere şi sănătate.
- Omul trebuie să fie senin şi vesel, să nu se certe “că
altfel îl pedepsesc moşii”.
- Cu apa din zăpadă se stropeşte casa şi plugul pentru
belşug.
- Încep fermecătoarele să “lucreze”.
- Se arde gunoiul şi se afumă în jurul casei să fie apărată
de “lighioane”.
Sâmbra plugului
- În această zi este bine să se
porneasca aratul ! Pământul din prima brazdă trasă în sat este foarte
căutat,
fiind foarte bun pentru farmece.
- Se seamănă unele legume şi se sădesc pomi roditori,
aceştia “nu vor fi atacaţi de dăunători”.
- Se retează stupii şi se stropesc cu rachiu de drojdii să
fie feriţi de boli şi dăunători.
10. Intrarea în Zilele Moşilor.Maiul.
Ca
şi babele, moşii sunt nouă la număr. Ei sunt buni : bat cu botele, cu maiul sau
cu ciocanele pe pământ, să intre gerul şi să iasă căldura. Moşii sunt puşi în
legăură cu cei 40 de sfinţi. De aceea, pe alocuri, tinerii bat pământul făcând
mătănii de 40 de ori, pentru fiecare sfânt o dată. Dacă frigul scade şi gheaţa
se topeşte, oamenii pot începe să pescuiască.
15. Zilele
împrumutate. Zăpada berzelor. Zăpada Mieilor, Zăpada
Rândunelelor.
Este
denumirea generică a timpului schimbător, cu ninsoare, lapoviţă şi vânt care
urmează după zilele Babei. Zilele împrumutate sunt dedicate păsărilor de
pădure, în special celor migratoare- Ziua Berzei, Ziua Mierlei, Ziua Sturzului,
Ziua Cucului, Ziua Mieilor care se nasc în această perioadă a anului.
16. Ajunul
lui Alexie.
Sfântul,
făcător de minuni pe ape. Patron al vieţuitoarelor care iernează sub pămâant,
în scorburi şi sub scoarţa copacilor, sub pietre sau în ape. Se spune despre el
că ar încălzi şi ar deschide Pământul la 17 martie pentru a slobozi vietăţile
care au intrat într-ânsul. După şase luni, la Ziua Crucii (14 septembrie),
Alexie încuie pământul.
17. Alexiile.
Corn înflorit.
Alexie- omul lui Dumnezeu cel cald.
Ziua Peştelui.
DATINI
- În aceasta zi se celebrează topirea gheţii, încălzirea
pământului, trezirea jivinelor din hibernare.
- Este ziua când se deschide pământul şi încep să iasă
gângăniile. Pământul se va reînchide de Ziua Crucii. Încolţesc buruienile,
ies şerpii, insectele; nu li se pronunţă numele ca să nu facă pagubă, se afumă
în jurul casei pentru a o apăra, se ascunde furca, să nu vină şerpi.
- Tot acum broaştele încep să orăcăie., înfloreşte
cornul, peştii se zbat în ape; pescarii postesc să aibă noroc.
- Se face curăţenie, se arde gunoiul, se scot stupii.
CREDINTE
- De Alexii oamenii curăţă pomii din livadă şi pescarii
mănâncă de dimineaţă, pe inima goală, un peşte viu ca sa aibă peste an noroc.
- Această zi se spune că poartă noroc la pescuit.
18. Ieşirea
din Zilele Moşilor.
20. Miezul
paresimilor.
Sărbătoarea ouălelor. Miercurea număratului ouălelor.
Miezul Paresimilor.
Miezul
Paresimilor sau Pareţilor este mijlocul/jumătatea Postului Mare şi cade în
miercurea celei de-a patra săptămâni din post.
DATINI
- Începe pusul cloştilor.
- Este permis aratul.
- Se curăţă şi se ard gunoaiele
pentru a se apăra de şerpi, dar nu se lucrează în pădure.
CREDINTE
-
Ziua aceasta este cu stricteţe păzită mai ales de către femei, care nu lucrează
nimic, ca să nu-şi piardă, cum se crede, sporul peste an.
-
Este însă îngăduită şi recomandată numărarea ouălelor pe care le-au făcut pâna
atunci găinile din gospodărie. Dacă numărul acestora iese cu sot, se zice că-i
de bine.
-
Fetele cred că vor fi mai ochioase dacă în această zi ajung să se spele pe faţă
la râu chiar când se trag clopotele la biserica.
- Înainte de a lucra ceva se numără
ouăle pentru a avea spor; dacă ies cu soţ se mărită fetele.
- Nu se lucrează în casă (femeile o
ţin),pentru a nu avea dureri de mâini.
21. Târ-nainte,
târ-napoi.Cocoşul.
Orologiu
terestru mai apropiat şi mai uşor de observat care să indice diviziuni
repetabile ale timpului diurn. Omul a observat că animalele şi păsările au un
comportamant diferit în anume momente ale zilei şi ale nopţii. În loc să-şi
bată capul pentru a crea o maşinărie de măsurat timpul, omul a căutat mai întâi
în natură organisme vii care să-l informeze despre scurgerea vremii. Din motive
practice, acest orologiu natural era de dorit să fie cât mai aproape de
locuinţă şi gospodăria omului; trebuia gasit printre animale si pasarile
domestice. Având darul de a cânta în preajma miezului nopţii, moment de
cumpănă, de confruntare a spiritelor bune cu cele rele, poporul l-a pus paznic
la hotarul dintre forţele malefice şi cele benefice. După cântatul lui, spiritele
necurate îşi pierd puterea, se ascund pentru a intra din nou în acţiune, în
noaptea următoare. Cântecul cocoşului simbolizează victoria Soarelui şi a
luminii asupra nopţii şi întunericului.
24. Ajunul
Blagovesteniei.
25. Ziua
Cucului. Blagovestenie
Ziua
Cucului.
Acum
cântă pentru prima dată cucul, vestitorul unor lucruri importante în viaţa
omului. Când o persoană îl aude pentru prima oară cântând, trebuie să numere de
câte ori cântă pentru a şti câţi ani mai are de trăit. Dacă este timp frumos,
va fi an bun; dacă plouă până la amiază, va fi toamnă lungă; dacă este frunza
verde, va fi belşug; cum este ziua aşa va fi de Paşti; vin rândunelele, începe
să cânte cucul.
Se
zice că pe timpuri Cucu avea pene de aur şi pe nevasta lui o chema Sava. Şi
Sava s-a îndragostit de privighetoare. Cucu s-a supărat şi i-a spus că pleacă.
Plină de parere de rău, Sava l-a întrebat unde să-l caute, iar el i-a spus că
va fi pe undeva (nu i-a spus unde), de la Blagovestenie pâna la Sânziene. De
atunci, Sava îl caută peste tot, strigând : cucu, cucu, timp de o lună. Aşa căa
pasărea pe care o vedem şi o auzim cântând nu este Cucu, ci nevasta lui, Sava.
Într-o altă legendă este vorba despre doi gemeni. Pe unul îl chema Cucu.
Fratele îl căuta mereu . Se crede că, după şapte ani, cucul se preface în uliu.
Blagovestenie.
DATINI
-
Se face foc în curte se pune pâine, apă, sare “pentru îngeri”, care apoi se dau
de pomană.
-
Se înconjoară casa şi livada, afumându-se cu tămâie, să fie apărate de
“gadine”, seara se ung uşile şi ferestrele cu usturoi.
-
Oamenii se spală pe corp cu apa de nea, pentru purificare.
CREDINTE
-
Oamenii se feresc de gâlceavă; nu dorm că vor fi somnoroşi tot anul; nu pun
cloşti, că ies puii “su-iţi”; “ameninţă” pomii neroditori; slobod albinele
printr-o potcoavă, “să fie tari”.
-
Să munceşti de Buna Vestire este un păcat de neînchipuit. Cică dacă ar măcina
unul mălai şi din mălai ar face o mămăligă pe care ar arunca-o în apă, peştii
care ar mânca din ea ar muri. Dacă ar pune mămăliga pe pomi, pomii n-ar rodi.
-
Ouăle ouate în această zi nu sunt bune de clocit.
-
Nici o împerechere făcută între animale în aceasta zi nu e bună.
-
Se duc vitele la păscut. Se fac focuri în livezi şi în grădini, se afumă pomii.
Hainele se scot în curte la aerisit.
26. Staborul Blagovesteniilor. Gavril Blagovesnicu.
Sântoader.
Staborul Blagovesteniilor.
- Sărbătoarea se ţine cu aceleaşi
interdicţii ca-n ziua precedentă, şi pentru noroc la târgul de vite.
- Cine se îmbolnăveşte nu se mai
scoală.
- Gravidele citesc “Brâul Maicii
Domnului”, să le poarte noroc la naştere.
Sântoader.
DATINI
- E
prilejul pentru tinerii necăsătoriţi să aibă întreceri călare.
CREDINTE
-
În credinţa populară, Sântoader are puterea de a se transforma în cal şi
viceversa.
-
În această zi sunt interzise muncile feminine; pentru respectarea acestei
sărbători, Sântoader le oferă acestora unul dintre apanajele frumuseţii: păr
bogat şi lung. Pentru a obţine acest lucru, fetele se spală pe cap cu apa în
care au pus fân din ieslea cailor.
30. Sâmbăta
ursului.
DATINI
- In mitologia românească Ursul este investit cu multiple
virtuti apotropaice (protectoare), terapeutice si meteorologice. Sâmbăta
Ursului reprezintă ziua când în popor se crede că toate ursoaicele nasc pui.
Simpatizat în zonele folclorice de munte ale României, ursul e numit familiar
Moş Martin, dar are şi o divinitate patronală: Sfântul Ursea. Etalarea de
forţa, vitalitate şi dibăcie în mişcări Jocul Ursului este extrem de
spectaculos în cu specificele costume. Cetele de Urşi pot fi independente dar,
de regulă, ele alcătuiesc un nucleu ceremonial în cadrul grupurilor complexe de
mascaţi (Malanca, Benzile, Pârtiile etc.) Jocul propriu-zis al Urşilor este
condus de un “ursar” care îi îndeamnă să se mişte în ritmul tobelor, bătute în
ritmuri tot mai alerte. Este un ritual ce simbolizează respectul lumii rustice
româneşti pentru Natura Mamă şi pentru creaturile ei.
- Se dau pomană plăcinte de dovleac.
-
Începe culesul buruienilor de leac.
CREDINTE
- Femeile: nu cos, nu se scaldă ca
să nu le atace ursul sau să le facă stricăciuni la stupi sau vite.
- Se primesc ţiganii cu ursul, să-l
joace pentru noroc şi vindecare de dureri.
Sa aveti o primavara minunata si sa va bucurati de reainvierea naturii.
Multumesc!Documentarul este superb!Luna martie sa-ti aduca cele mai bune ginduri si impliniri alaturi de reporter si fotoreporter.Martisorul primit astazi sa fie purtat cu sanatate si speranta!
RăspundețiȘtergereMultumesc din suflet, sa aveti o primavara asa cum o doriti iar visele si dorintele sa le transformati in realitate. LA MULTI ANI!
ȘtergereCu stima si respect,
Realizatorul, reportera si fotoreportera,
Un articol Martisor!
RăspundețiȘtergereIti multumesc!
O postare in prima zi de primavara, multumim din suflet pentru tot si-ti dorim o primavara de vis, numai cu bucurii si succese.
ȘtergereCu stima si respect,
Fratele, cumnata si nasa mica,
O primavara frumoasa si plina de bogatii va doresc.
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru vizita si urari, sa fie la toata lumea o primavara care sa aduca numai bucurii, fericire si roade bogate. O seara minunata si o duminica de vis.
ȘtergereO primavara minunata, Vasile ! Sa-ti mearga toate din plin si sa ne incanti cu fotografii frumoase !
RăspundețiȘtergereMultumesc frumos pentru vizita si urari, sa dea Dumnezeu pentru toata lumea o primavara minunata, plina de spor si roade bogate.
ȘtergereTare interesant si detaliat articolul, multumesc!
RăspundețiȘtergereBine ai revenit. Multumesc de vizita si aprecieri si te astept cu drag ori de cate ori ai placerea sa-mi vizitezi gradina. O zi minunata.
Ștergere