vineri, 18 ianuarie 2013

Cum mi-am usurat eu munca in gradina


Cum mi-am usurat eu munca in gradina
            Gradinaritul este o pasiune frumoasa, o activitate fizica placuta dar, uneori poate deveni neplacuta  cauzand probleme de sanatate.
La inceput, am crezut ca nu va fi foarte greu asa ca am inceput activitatea in forta si pe perioade lungi de timp indiferent de conditii meteo.
Dupa ce am trecut prin mai multe chinuri , de la febra si frisoane la insolatie si am incarcat o caruta de nervi cu celebra expresie ’’Bine si acum ce trebuie sa fac?’’ am inteles ca ce faceam eu nu este o relaxare ci, mai degraba un chin.
Important a fost c-am inceput, mai cu greseli, mai cu poticneli, mai bines au mai rau, si am crezut in pasiunea mea, am incercat sa ma motivez, si perseverenta si-a aratat roadele( bune si gustoase si nu in ultimul rand sanatoase.
Cum ‘’Omul din greseli invata’’ am invatat si eu ca trebuie sa-mi usurez munca, dar pentru ca nu avem o viata atat de lunga incat sa invatam doar din greselile noastre  am aruncat o privire in gradinile altora sa vad ce-au facut, ce-au gresit si cum si-au reparat greselile si am inceput sa fur meserie.( din carti, de pe blogurile de gradinarit, din experienta celor care au vrut sa-mi impartaseasca cate ceva, de  la vecini si vecine.)
            In iarna lui 2010 am hotarat ca trebuie facuta o schimbare ca munca sa fie o placer nu o corvoada. Ce-am facut pe scurt:
Mi-am organizat din iarna gradina dupa un plan in care mi-am stabilit asolamentul, asocierea, rotatia, si succesiunea culturilor pentru urmatorii 6 ani – bineinteles ca pe parcurs vor interveni schimbari si modificari.(curentele in gradinarit sunt la fel ca stilul in moda)
 Am considerat necesar ca trebuie sa tin un jurnal de gradina,ce s-a dovedit a fi foarte util.
Straturi inaltate
Am renuntat sa mai sap gradina dupa ce am citit cateva materiale de permacultura (cartea lui Masanobu Fukuoka – Revolutia unui spic pe care o gasiti tradusa aici 
http://www.permacultura.ro/blog/category/carti-si-filme/ si articolele despre straturile inaltate).Va spun ca merita dar voi detalia mai tarziu.
Uneltele mari si grele au fost inlocuite cu altele de dimensiuni mai reduse si unele mai ergonomice( sapaliga, lopatica, scormonitor, afanator stelat, firastrau pentru crengi,foarfeca, coasa,etc) la care le-am pus cozi suficient de lungi pentru a lucra intro pozitie comoda.
In toamna n-am mai sapat gradina si am inceput sa ‘’hranesc solul’’.
O parte din resturile de plantele le-am compostat si o alta parte impreuna cu frunzele le-am pregatit pentru mulci.
Vara, cea mai mare parte de timp, este ocupata de udat si combaterea buruienilor si m-am gandit ca cel mai usor pot sa-mi usurez muca prin achizitia unui  system de udare prin picurare.
Pentru buruieni am gasit leacul mulcirii si am inpuscat 2 iepuri si un mistret, am pastrat mai bine apa in sol, am scapat de o parte de buruieni  si mi-am hranit si solul cu compost semidescompus.
2010 a fost un an destul de bogat in precipitatii si mi-a cam terminat rosiile asa ca primul lucru ca sa scap de zecile de tratamente dupa ploile de mana a fost sa-mi incropesc un solar.
Cred ca mai sunt dar acum axestea au fost cele mai importante activitati ce mi-au usurat munca in gradina.
Voi cum reusiti sa gradinariti mai usor?

Va doresc o seara linistita si un weekend plin de inspiratie si noroc.

53 de comentarii:

  1. Ati afirmat in articol ca nu mai sapati gradina.Cum procedati?Nu am reusit s-a va citesc toate articolele ,dar totusi faceti niste straturi.Plantati direct in pamintul nesapat?Poate detaliati ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La inceput, adica acum 5 ani am bagat plugul( cu doi cai putere) si am arat gradina. In afara faptului ca a trebuit apoi sa muncesc 3 saptamani ca sa aranjez brazdele, ca-mi facuse baiatul tot un damb si-o groapa si mi-a stricat si 2 pomi pe care-i plantasem in toamna, m-am umplut si de buruieni( seminte care erau in pamant de ani si pe care le-am scos la suprafata). De, a venit neica de la oras, las' ca nu se pricepe, merge cum vrem noi.
      In anul urmator am inceput sa pun mranita si compost toamna pe toate suprafata iar in primavara l-am sapat la cazma. Mult mai elegant dar mai mult efort.
      A urmat prima experienta fara sapat acum 2 ani pentru stratul sau sa-i spun lotul de fasole oloaga. Am delimitat locul cu sfoara, am trasat cu sapaliga randurile si am plantat la suprafata acoperind cu putina mranita si pamant uscat pregatit dinainte. Fasolea s-a dezvoltat foarte bine si a facut rod mai bun decat in anii anteriori. Acest lucru m-a determinat ca in primavara trecuta sa nu mai bag cazmaua in sol.
      Dupa ce adun toare resturile mari de la suprafata si le pun la compost, trasez randurile si plantez semintele pe care le acopar cu pamant uscat pregatit anterior( o parte mranita o parte pamant de gradina).
      Pentru rasaduri la inceput faceam biloane, in ultimul an am renuntat si e-am facut doar o gaura cu plantatorul. Dupa ce le-am mocirlit le-am pus in gaura si am adunat pamant in jur. Cam la 3saptamani am inceput mulcitul si le-am mulcit cu carton peste care am pus compost semidescompus.
      Asta am facut ca sa inlocuiesc plugul si cazmaua.
      Nu neg faptul ca terenul este mai nisipos si-mi permite sa-l lucrez usor, dar tot la fel de usor pierde si apa.
      O zi buna plina de inspiratie si va astept la discutii.

      Ștergere
    2. Fooooarte interesante experiente. Intradevar tot asa de la oras venind, cu multa determinare, muncesc de dimineata pana-n miezul zilei la plivit, copilit, stropit, si nu de putine ori, o iau de la capat a doua zi. Explicati-mi, va rog, ce intelegeti prin "mulcit?"

      Ștergere
    3. Buna dimineata, mulcitul reprezinta acoperirea solului cu un strat protector fie de orige organica( care in timp se descompune) fie anorganica( folie de plastic, roci, folie de mulcire) cu scopul de a proteja cultura de buruieni, a retine cat mai mult timp posibil apa, a preveni eroziunea, a imbunatati calitatea solului, a face stratul de sol friabil si usor de lucrat, previne si combate anumite boli care erau raspandite de buruieni, etc.
      O zi buna si un weekend cu spor va doresc.

      Ștergere
    4. Foarte interesant! Va multumim! Eu as pune peste folia de sus de pe acoperis un policarbonat ondulat sau plat. Cand va ploua/ninge in folie se strange apa si se poate rupe

      Ștergere
  2. Multumesc pentru explicatii.Deoarece s-a impamantenit treaba asta cu aratura de generatii si generatii,ne este foarte greu sa lucram in alt stil.Asa ne-am setat si ne e greu cu scimbarea.Dar acest nou curent este benefic si trebuie incercat poate pe loturi mici si in acest fel .Spor la treaba.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere. Nu stiu care este randamentul pe suprafete mari dar mai exista o explicatie data in cartea lui Edward Faulkner - Nebunia aratului .In sol se manifesta fenomenul de capilaritate - aducerea apei din zona panzei freatice catre suprafata la radacinile plantelor. Intoarcerea brazdei in timpul aratului, nu face decat sa distruga aceasta capilaritate. Dar despre acest lucru o sa mai discutam. Apropos, in zona dumneavoastra nu se punea porumbul cu parul sau cu calcaiul.
      Eu tin minte la bunici ca in momentul in care puneau porumbul in sol faceau o adancitura cu un par,sau cu calcaiul, puneau 2-3 boabe si acopereau cu pamant. Porumbul crestea mare si nu avea nevoie de prea multa irigare.
      O zi buna.

      Ștergere
  3. Multumesc de completari.Nu stiu de acest procedeu,dar stiu de cand eram copil ca se ara superficial cu caii si se planta 3 boabe de porumb in cuib cu sapa si apoi se apasa pamantul cu piciorul.Multa inspiratie sa avem ca bine zici.

    RăspundețiȘtergere
  4. spre rusinea mea aveam cartea lui Sepp Holzer si nu am citit-o.e bine ca am intalnit-o aici si astfel mi-am amintit de ea.si am achizitionat si celelalte carti ale TEI.ah,de-as fi mai perseverenta.
    eu inca sunt la faza de sapat...uh.

    RăspundețiȘtergere
  5. Am încercat cu mulcirea dar... 2 buruieni sunt predominante în grădina mea: pirul și napul (topinambur-ul).
    Topinamburul a crescut bine mersi prin folia de mulcire și chiar printr-un carton (după ploaie) iar pirul a ieșit prin găurele chiar pe lângă plantă astfel că dacă trăgeam de el îl smulgeam cu tot cu roșia de lângă el, dacă dădeam cu sapa aș fi executat și planta utilă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Napii ( topinambur ) sunt foarte buni sa-i mancati. S-au aveti foarte multi ?

      Eu am plantat in ultimii 2 ani napi care reusisera sa se inmulteasca...insa asta toamma, dintr-o eroare i-am scos pe toti iar acum sunt in cautare de bulbi pentru replantare - de data asta ii pun in alta zona a gradinii :)

      Deci, daca va prisosesc tuberculii de topinambur, eu sunt amator sa-i preiau, chiar si cantitati mari :)

      Ștergere
    2. Eu am pus straturi de carton gros (cam de 1 cm grosime) si rumegus (gratis primit) si numai ultimul strat de compost de 10 cm tot gratis primit de la admin locala. Au iesit buruieni insa nuai in primul an. Anul urmator am facut la fel straturi peste si am avut numai putine buruieni iar al treilea an nu am mai avut deloc. Probabil ca n as fi avut buruieni daca as fi mulcit si potecile dintre straturi insa le amlasat sa le rad cu masina de taiat iarba pentru mulcitul pe timp de vara. Atentie dupa mulcit melcii fara cochilie vor prolifera in mare numar.

      Ștergere
    3. @Green Hours: Buna ziua! Cum ati reusit sa primiti gratis compost de la administratia locala?

      Ștergere
  6. Buna ziua, pentru topinambur sau napul porcesc cum ii spun localnicii acum este perioada in care puteti scapa de el prin scoaterea bulbilor din sol. Si eu am avut vreo 2 ani probleme cu napii pentru ca-mi invadau culturile. Inainte sa -mi planific gradina socrul meu avusese capre si in capatul gradinii a plantat napi. In primul an n-am reusit sa-i potolesc dar de fiecare data cand dadeau lastarii ii smulgeam si cu timpul au disparut. Cu pirul n-am avut de-a face dar din cate am citit o protectie naturala se poate realiza prin ssemanarea de paioase si in special secara care nu-i permite sa se dezvolte. Va doresc o zi frumoasa si plina de inspiratie.

    RăspundețiȘtergere
  7. Foarte fain solarul! Să știți că și eu mi-am scos carnețelul. :) Ce dimensiuni are? Voi face și eu neapărat unul în acest an, de probă, cu suprafață mai redusă, apoi la anul unul care să merite. Pentru cel de probă, o abordare ca cea de față, a dumneavoastră, mi se pare ideală.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este mai mult util decat frumos. Pentru ca n-am avut suficiente resurse financiare am incercat sa incropesc un solar dupa un model preluat de pe forumul Softepedia pe care l-am adaptat la conditiile mele. Am facut prima data o terasa de aproximativ 45 de m2 pe care am facut apoi scheletul din lemn recuperat de la acoperisul casei cumnatalui meu.
      O greseala mare a fost achizitionarea foliei. Am folosit folie cumparata din magazin( Gospodaru), fara garantie si fara nici un fel de tratament( UV, condens,etc) care dupa 6 luni a cedat si am ramas cu solarul descoperit. Cand ajung la Valcea trebuie sa- l invelesc din nou dar sper de aceasta data cu folie profesionala.
      Sa aveti o duminica linistita. Cu respect,

      Ștergere
  8. Buna seara,

    Ma bucur sa ma regasesc in blogul dvs. Si eu am inceput sa practic gradinaritul dupa metoda "no till" - fara arat, dupa ce am urmarit filmul "back to Eden" in care un american Paul Gautschi a dovedit ca se poate face recolta bogata doar avand grija sa acoperim pamantul. Eu am cumparat de la Brasov in toamna trecuta tocatura de lemn, un camion mare, de 24 de tone. Am imprastiat peste pamantul din gradina tocatura, in strat gros de 15-20 de cm. Am pus seminte pentru a-mi face rasaduri asa cum fac in fiecare an si de abia astept sa le vina vremea sa le pun in pamant si sa vad rezultatele noii metode. Sunt absolut convinsa ca nu voi fi dezamagita. Pana una-alta pot sa ma plimb in gradina fara sa ma murdaresc, chiar daca este ud afara si daca dau la o parte stratul de tocatura dau de pamant afanat, fara sa fie inghetat.
    Succes!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am vazut filmul si ce m-a impresionat a fost faptul ca la ei practica mulcitului este o activitate comerciala. Poti merge sa duci resturile vegetale la un centru specializat si sa primesti in schimb mulci. Pe cand si la noi la fel?
      Va multumesc de vizita si aprecieri si va doresc o zi buna plina de inspiratie.

      Ștergere
    2. Pentru ca tot a venit vorba de mulci, ne poti spune cum il "prepari"? Am adunat si eu resturile vegetale de anul trecut si le-am facut gramada, dar nu indraznesc sa bag furca in gramada, pentru ca as rupe-o sigur. Folosesti vreo metoda de maruntire sau de tocare pentru a-l face mai manevrabil? Tii gramada acoperita cu folie sau prelata pe timpul iernii? Eu am separat frunzele la gramada de compostat si "betele" la gramada de mulci, probabil trebuia sa le las impreuna?

      De asemenea, sunt curios daca sistemul de udare la picatura il pui deasupra stratului de mulci sau intai pui sistemul de udare si apoi asezi stratul de mulci? Am inteles ca stratul nu doar ca impiedica evaporarea, dar se si imbiba cu apa atunci cand ploua, retinand apa cam o treime din inaltimea stratului, deci ar avea mai mult sens sa fie banda/furtunul de picurare deasupra stratului de mulci. La sistemul de udare in picatura (eu l-am folosit la dalii) am adaugat si un programator de 75 RON de la baumax, in asa fel incat udatul sa aiba loc numai noaptea si sa nu duc niciodata grija inchiderii robinetului. Dispozitivul se conecteaza comod pe furtun, cu mufe rapide, si se poate programa -la nevoie- diferit pe fiecare zi a saptamanii, daca stia si anul si luna era si mai bine (era o banalitate tehnica).

      Ștergere
    3. Buna ziua. De regula mulcesc cu paie sau fan pe care le adun din timp si le usuc dar folosesc tot ce este materie organica in gradina, plante uscate( dar nu bolnave),buruieni lasate pe intervalul dintre straturi sa se usuce,urzica si coada calului adunate din islaz sau cele folosite la ingrasaminte sau leacuri de gradina.Daca nu dispun de suficienta masa vegetala pentru mulcire folosesc compost semidescompus - lada de compost este asezata la umbra unui dud la intrarea in gradina si are umbra cel putin jumatate de zi,iar cand este uscata mai trec cu furtunul prin ea - nu las materialul uscat pentru ca nu se mai descompune cum trebuie. Futunul de picurare este sub mulci pentru ca stratul de mulci se reface ori de cate ori este nevoie.Programator nu am dar la inceput am verificat ce cantitate de apa se scurge intro ora si l-am reglat din robinet unde am pus semn.

      Ștergere
    4. Aha, deci nu ai inclus in mulci crengi sau bete, cum s-au adunat la mine. Ma tot gandesc la o solutie economica de maruntire, am vazut ceva la televizor, dar necesita doi oameni, unul care sa invarta roata pe care e montat cutitul, si altul care sa impinga printr-un tub orizontal materialele vegetale, pentru a fi taiate putin cate putin la fiecare trecere verticala a cutitului montat pe roata. Solutiile industriale mecanizate nu se justifica pentru volumul meu "domestic".

      Eu cred ca voi pune banda de picurare peste mulci, pentru ca in felul asta nu trebuie sa mai scormonesc toamna prin el pentru a scoate banda. Daca e nevoie de mai mult mulci, se trage banda intr-o parte si se aduce la loc. De fapt, poate nici nu mai pun banda, depinde de ce gasesc sub mulci la verificarile periodice. Ma gandesc ca cu cat deranjez mai putin micro-organismele care si-au facut casa in mulci/compost, cu atat mai repede se pot ocupa de a-l transforma in humus. Nu intentionez sa scot nici radacinile plantelor de cultura, vreau sa le tai de la nivelul solului si atat (cu exceptia morcovilor si ridichiilor, hehe). Pana si radacinile de porumb, care sunt aproape lemn, putrezesc singure in 2-3 ani. Normal, asta e doar socoteala de acasa, care stim ca nu prea se potriveste cu cea de la targ.

      Ștergere
    5. Buna seara. Crengile si betele le toc cu un aparat de tocat Bosh - o sa-l prezint cand o sa-mi permita vremea.Toaca resturile vegetale si crengile cu grosime de pana la 4 cm. Ce este mai gros tai si pun la uscat pentru fiert sau aprins focul. E foarte bine sa lasati solul acoperit pe timpul iernii pentru continuitatea vietii microorganismelor din sol. Transformarea in humus este destul de lenta dar in 4-5 ani se pot observa rezultate.O seara linistita,

      Ștergere
    6. Buna seara!
      Tocma mi-am bagat nasul in blog si am observat (in afara de practica no till) titlul filmului Back to Eden. Oare de unde as putea face eu rost de acest film?
      Multumesc frumos!
      Iulian

      Ștergere
  9. Buna seara si bine ati venit. Daca doriti sa vizionati filmul il gasiti aiici http://www.backtoedenfilm.com/. O seara frumoasa - merita vazut. Cu stima,

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna seara!
    L-am gasit eu aseara pe site-ul aratat, numai ca pentru mine engleza asta e prea repede, ma gandeam poate exista cu subtitraj. In orice caz va multumesc!
    Cu respect,
    Iulian

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna seara,,,m-a incantat articolul dvs, incerc si eu sa imi imbunatatesc gradina de legume si pentru mine orice informatie nou venita este o bucurie...inca de pe acum cobor militaria din pod cu planuri schite si tot felul de alte pregatiri pentru gradina de anul acesta,,,anul trecut cea mai mare dezamagire au fost castravetii cred ca i-au mancat ceva daunatori parca mii inghitea pamantul...apropo imi place solarul dvs. am si eu in plan :)Multa sanatate va doresc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara si bun venit in gradina, vorba unei prietene, unui grasdinar vesnic incepator. Ma bucur ca ti-a placut ce-ai gasit pe blog si daca te-a si ajutat sunt incantat. Orice inceput este mai dificil si mai plin de peripetii, chiar putina panica dar si de bucuria unor rezultate. Planurile sunt foarte bune si utile daca le si respecti. Un plan al culturilor pe o perioada de 4-5 ani in care sa treci ce vrei sa cultivi pe zone functie de conditiile de sol, lumina, caldura, directia vantului si alti factori iti va scuti mult din munca, o lista cu plantele pe care vrei sa le cultivi in combinatie cu plantele sanitar iar te ajuta. Un mic jurnal, pe un carnet in care sa-ti stabilesti perioadele de insamantare, facut rasaduri, transplantat in gradina, rotatie si culturi succesive te va ajuta sa ai in permanenta gradina plina si sa stii ce urmeaza sa faci, poti sa-ti scoti tabelul cu plantele sanitar la imprimanta si sa-l ai la indemana cand navalesc daunatorii. In rest multa bafta si spor la munca.
      Va astept cu drag si incerc, in limita posibilitatilor sa va ajut cu tot ce pot.
      O seara linistita si un weekend placut iti doresc si lasa politeturile de-o parte ca nu-si au rostul intre gradinari.

      Ștergere
  12. Felicitari pentru articolul scris!oferiti incepatorilor ca si mine informatie pretioasa si buna de indosariat,Sanatate

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara,
      Va multumesc pentru vizita si aprecieri si ma bucura faptul ca ceea ce scriu va ajuta in activitatea dumneavoastra. Daca aveti intrebari sau nelamuriri va astept si functie de problematica sper sa le lamurim. O seara minunata.

      Ștergere
  13. Răspunsuri
    1. Va multumesc pentru vizita si ma bucur ca va place. O saptamana minunata cu spor in toate va doresc.

      Ștergere
  14. va rog sa-mi raspunda cine stie daca formolul se poate folosi in sol ptr.dezinfectia solului.NU omoara rimele care se afla in pamint!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Formolul (formol comercial, formalina) este o solutie apoasa de aldehida formica (40%). Este un lichid, incolor, cu miros caracteristic si intepator, folosit mai ales in dezinfectie pentru proprietatile lui bactericide si dezodorizante (indeparteaza mirosurile urate).

      Se intrebuinteaza ca solutie 3-5% in apa (obtinuta din formolul comercial sau prin dizolvarea tabletelor de formol), pentru dezinfectia incaperilor publice sau ale bolnavilor, cat si a rufariei, prin stergere sau inmuiere.

      Pentru dezinfectia vaselor cu urina, sputa, fecale, este necesara o concentratie mai mare, pana la 10%. Se poate utiliza si sub forma de vapori (o parte formol si doua parti apa) pentru dezinfectia incaperilor (sali publice, locuinte).Nu cred ca se poate folosi pentru dezinfectia solului pentru ca va distruge si microfauna folositoare si atunci procesul de formare a humusului va fi blocat pana la refacerea microorganismelor ce concura la acest lucru. Eu nu am folosit asa ceva. O zi buna

      Ștergere
  15. Foarte interesant articolul , chiar si intrebarile si raspunsurile dvs. Eu nu am gradina mare( o gradinita de 9 m.p. in care de toamna am pus ceapa,usturoi,)In primavera ceva salata. Acum am pus 30 rasaduri de rosii.Pe langa flori ,am o tufa de leustsean,3 de patrunjel si ceva marar.Va felicit pentru munca care o depuneti in gradina.Spor la munca.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. Va multumesc pentru vizita si aprecieri. Sa stiti ca in acest an n-am ocazia sa am o gradina asa ca ma voi limita la ceea ce poate creste pe un strat de 3x 1,2m pozitionat in umbra intr-o zona cu o clima destul de rece la Campulung Moldovenesc dar, pasiunea pentru gradinarit te tine mereu in priza indiferent daca ai sau nu o gradina.
      Va doresc o saptamana frumoasa.

      Ștergere
    2. In functie de pozitia casei se pot pune pomi pe spalier sau vita de vie pe peretele casei. Astfel se areste gradina. Se mai pot pune jardiniere pentru capsuni in loc de balustrada, etc. In umbra cresc mai greu plantele in zona rece. Poate salatele de iarna de genul Grenoble rosie, mustar, etc. Dovlecii de iarna merg bine insa.

      Ștergere
  16. Buna ziua,

    Felicitari pentru blog si v-as ruga sa imi raspundeti la o nedumerire a mea. Am de gand sa mulcesc cu folie neagra in solar si cu paie in gradina. Ce nu inteleg este, daca folia in solar se plica de la plantare, cum mai pot sapa? Sau nu se mai praseste deloc?

    Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua, multumesc pentru vizita si aprecieri. Folia si paiele reprezinta tocmai stratul protector impotriva buruienilor si nu mai este nevoie de sapat. Acum stiti cum este cate bordeie atatea obiceie, eu nu prea sunt de acord cu folia mai ales neagra pentru ca incinge foartew tare solul in perioadele calde( este buna primavara cand temperatura este scazuta), prefer sa folosesc un strat de carton simplu de la ambalaje peste care pun compost ca sa nu le miste vantul. Weekend minunat.

      Ștergere
  17. Cartonul nu produce substante toxice cand se descompune de la ploaie?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna dimineata, din cate stiu eu cartonul are un efect benefic asupra solului. In combinatie cu compostul da rezultate foarte bune pentru substrat atat in ceea ce priveste calitatea acestuia (imbunatatind structura si microorganismele ce-l vor popula,porozitatea, permeabilita-tea,etc) cat si curatirea de o serie de buruieni carora nu le permite sa aiba acces la lumina. O zi buna va doresc.

      Ștergere
    2. Cartonu are si el un lipici care posibil sa fie de origine naturala, posibil sa aibe si adaosuri... cautati rumegus de la un gater sau de la vecini deseuri verzi de la copaci sau gradina sau balegar de la ferme mai mari. Vecinii mei arunca iarba de la gradina la gunoi si sunt foarte fericiti daca o iau eu cu remorca. Am aranjat cu ei sa imi spuna cand sa vin si recuperez frunze toamna, ramurele de la gardul viu sau copaci si mereu iarba de la tuns.

      Ștergere
  18. In cazul in care suprafata de gradina este mica( cca 80mp) si nu-mi permite o rotatie corecta a culturilor, ce solutie imi puteti recomanda?As dori sa precizez faptul ca in gradina plantez ardei, rosii, morcov, ceapa, patrunjel, telina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna dimineata, chiar daca suprafata este mica ar fi bine sa va faceti o schema a gradinii cu proiectarea straturilor sau a locurilor in care veti plasa plantele si sa tineti cont ca in anul urmator, pe cat posibil, sa nu plantati aceleasi plante in acelasi loc( desi sunt plante care nu se supara prea tare, cum este cazul tomatelor, dar dumneavoastra preveniti aparitia unor boli si daunatori specifici). O zi buna.

      Ștergere
  19. rosiile merg mereu pe acelasi loc; este bine sa faceti rotatii - mutati stratul de morcovi la dreapta de exemplu cu 60 de cm, incepeti mereu cu spanac, salata de iarna si fasole bob primavara devreme din ianuarie sub 2 valuri de protectie sau sub clopote. spanacul, salata si bobul ingrasa pamantul, radacinile lor se lasa in sol. fara rotatie nu puteti avea un volum suficient de legume deoarece scade drastic productivitatea de la un an la altul. pe suprafete mici merge plantarea in grup a unor specii diferite care se sustin intre ele - salata verde intre capsuni; usturoi sau ceapa de consum in verde intre capsuni; praz de iarna intre capsuni - eu prazul nu l scot din pamant - mananc doar partea verde care iese la suprafata si tai la nivelul solului planta; in acest fel am mereu "praz" tanar la dispozitie el multiplicandu se in sol. A ramas o plansa fixa pe care pun mereu compost anual deasupra. la fel am auzit pentru capsuni plantati sub conifere, rasi cu masina de taiat iarba dupa prima productie de primavara, ei revin cu o noua tura vara tarziu, semanat intre ei mustar sau alt ingrasamant verde toamna, lasat sa se descompuna iarna, capsunii reiau productia in primavara. Spunea vecinul meu ca o duce asa cu mulciri succesive cu aceeasi plansa de 10 ani. Sigur plantele se reinnoiesc singure deoarece stolonii ies deasupra mulciului.

    RăspundețiȘtergere
  20. cu vita de vie mi se pare o explicatie complicata. vecina mea a zis simplu - se lasa niste corzi - intre 1 si 4 care in cazul meu urca pe peretii casei la vest si sud; iciorul vitei de vie este langa un picurator continuu si la umbra - imi curge partea de jos a unui butoi de strans apa de ploaie; pe aceste liane se lasa anual 1 sau 2 ochi in functie de caldura zonei, de tipul strugurelui etc. restul se taie. Sigur se pot lasa din corzile principale alte corzi secundare etc. pentru a acoperi bine peretele. Ridicand un acoperis transparent de 1m pentru a evita stropirea peretelui si implicit a vitei de catre ploaie (am avut mari probleme cu ploaia pe tencuiala) am reusit sa nu mai am nevoie de stropire la vie. cine are spatiu si bani isi poate face o "gradina de iarna" inchisa din plastic. foarte important este sa plantati la piciorul vitei diferite alte plante cultivate - hreanul, usturoiul, si anumie flori medicinale precum galbenelele, coada soricelului evita ciupercile si daunatorii - acest lucru este valabil si la pomii fructiferi. vita se mulceste pentru a ingrasa pamantul cat se poate, se mai planteaza si unele flori sau plante care cresc productia de fructe - tataneasa, coltunasi

    RăspundețiȘtergere
  21. tataneasa ar fi bine sa o folositi ca fertilizant sau mulci; ea se inmulteste rapid si poate face concurenta plantelor in spalier.

    RăspundețiȘtergere
  22. se pun in zona mea hrean si caltunasi pe cate parte si se mulceste bine de jur inmprejur sub diametrul coroanei. sunt si alte plante medicinale langa tulpina. se ingrasa cu ingrasamant verde care este apoi trecut sub masina de tuns iarba si lasat ca mulci sub pom

    RăspundețiȘtergere
  23. nu stiu daca este clar... se taie totul cu masina de tuns iarba de doua ori pe an si se mulceste cu acest amestec de ingrasamant verde si plante medicinale etc solul sub pom in jurul coroanei fara a ridica ceva pe trunchi - evitati umiditatea pe trunchi direct

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua, toate plantele din livada se pot transforma in mulci dupa ce in prealabil, sunt uscate la soare. Important ca solul sa nu ramana gol, descoperit. O saptamana buna va doresc.

      Ștergere
  24. se mai poate lua o capra pitica pe post de masina de taiat iarba - apar alte probleme insa trebuie protejata scoarta impotriva caprelor

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu cred ca ideea cu caprita este inspirata dat fiind faptul cao capra este totusi distructiva pentru pomi, daca aveti posibilitatea mai bine lasati o vaca sa pasca printre pomi,este mult mai benefica decat o capra-este doar o parere fiecare face cum considera ca-i mai bine.O zi buna.

      Ștergere
  25. Puteti sa apelati la o firma de dezinsectie pentru problema voastra

    https://pestguard.ro/

    RăspundețiȘtergere